خلیل‌زاد-فرار-اشرف-غنی-همه-چیز-را-برهم-زد

نماینده، ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که فرار اشرف غنی عامل شکست مذاکرات صلح شده و همه چیز را برهم زد.

به گزارش افغان نیوز؛ زلمی خلیل‌زاد، نماینده، ویژه امریکا برای صلح افغانستان در مصاحبه‌ای گفته است که تصمیم اشرف غنی مبنی بر ترک افغانستان همه از جمله واشنگتن را غافلگیر کرد.

وی افزود که شب قبل از ترک اشرف غنی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا با او تیلفونی صحبت کرده بود. هیچ نشانه‌ای مبنی بر قصد غنی برای ترک افغانستان دیده نمی‌شد.

خلیل‌زاده گفت که اگر غنی به عنوان رییس جمهور حاضر به واگذاری قدرت می‌شد، شرایط افغانستان طور دیگری رقم می‌خورد. همچنان یکی از دلایل شکست گفت‌وگوهای صلح این بود که غنی با تشکیل حکومت جدید مخالف بود و می‌خواست طالبان جزیی از دولت خودش شود.

به گفته وی، دلایل زیادی در این ناکامی دخیل بود که مهم ترین آن فاصله بیش از حد میان طرف‌های مذاکره کننده در امر دستیابی به راه حل سیاسی و توافق بود.

در همین حال، خلیل‌زاد گفت که فرار اشرف غنی روند انتقال صلح آمیز قدرت را برهم زد. زیرا قرار بود پیش از ورود نیروهای طالبان به کابل، یک هیئت با صلاحیت به دوحه برود و در مورد ایجاد یک حکومت همه‌شمول با نمایندگان طالبان به توافق برسد.

زلمی خلیلزاد در مورد فعالیت القاعده در افغانستان نیز گفت که هرچند این گروه به کلی از بین نرفته اما افغانستان در حال حاضر تهدیدی در برابر امریکا نیست.

وی افزود که در صورت عملی شدن تعهدات طالبان، امریکا حاضر است طالبان را به رسمیت بشناسد.
جهان منتظر است آیا طالبان تعهداتی که داده‌اند، عملی می‌کنند یا خیر و اگر عملی کند زمینه تامین رابطه عادی میان جهان و طالبان فراهم می‌شود.

گفتنی است که اعلامیه‌ای منسوب به اشرف غنی در صفحه رسمی فیسبوک او منتشر شد که در آن از نماینده دولت پیشین در سازمان ملل انتقاد شده بود و از جامعه جهانی خواسته شده بود که با طالبان تعامل کنند.

خلیل‌زاد: فرار اشرف غنی همه چیز را برهم زد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد