خواسته-های-احزاب-سیاسی-در-رابطه-به-انتخابات-پذیرفته-شود

شماری از احزاب سیاسی تاکید دارند: تا زمانی ‌که خواست‌های احزاب سیاسی در رابطه به انتخابات و به خصوص استفاده از سسیتم بایومتریک پذیرفته نشود، برگزاری انتخابات پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری  افغان نیوز: پس از آن ‌که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که احزاب سیاسی می‌توانند از روند انتخابات نظارت نمایند، این احزاب تأکید می‌کنند که به منظور شفافیت در انتخابات آینده باید همه خواست‌های آنان پذیرفته شود.

حشمت الله ارشد، سخنگوی حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به نماینده‌گی از احزاب سیاسی می‌گوید، در صورت که از سیستم بایو متریک استفاده نشود، شفافیت در انتخابات به میان نخواهد آمد.

آقای ارشد به رادیو آزادی گفته است که در صورت عدم توجه به خواست‌های احزاب سیاسی اعتراضات آنان گسترده‌تر خواهد شد.

ارشد گفته است: "تنها سیستم بایو متریک می‌تواند از تقلب گسترده و سازمان‌دهی شده که در راه است جلوگیری کند، تمامی احزاب به خواست‌شان پابند هستند و تا زمانی‌که تحقق نیابد شما به زودترین فرصت شاهد راهپیمایی‌های بزرگ در همه ولایات خواهید بود."

شماری از احزاب سیاسی در پیوند به خواست‌های شان روز چهارشنبه در چند ساحۀ شهر کابل دست به تظاهرات زدند و گفتند که اعتراضات‌شان در ولایت نیز گسترش خواهد یافت.

در اعلامیۀ این احزاب آمده‌است که با تلاش‌های حق‌طلبانه از تقلب در انتخابات آینده جلوگیری می‌کنند و اجازه نخواهند داد که با حیات سیاسی مردم بازی صورت گیرد.

تغییر در نظام انتخابات از سیستم رأی غیر قابل انتقال به سیستم تناسبی، نظارت احزاب از تمام مراحل انتخابات و استفاده از سیستم بایو متریک از خواست‌های مهم احزاب سیاسی شمرده می‌شود.

در همین حال گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز پنجشنبه ۸ سنبله در یک برنامه خبری در کابل گفت: خواست نظارت از پروسۀ انتخابات از سوی احزاب، حق مسلم و قانونی آنان بوده و می‌توانند با در نظرداشت شرایط از این روند نظارت کنند.

آقای صیاد تاکید کرد: خواست احزاب سیاسی مبنی بر اینکه از سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمانی پیش رو استفاده شود امکان ندارد، زیرا که کمترین مدت برای استفاده از این سیستم ۶ ماه است اما از اکنون تا برگزاری انتخابات ۵۰ روز باقی است.

احزاب سیاسی در ماه‌های اخیر با راه اندازی نشست‌ها، خواست‌های شان را به‌گونۀ مکرر با حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشتند، اما حکومت و کمیسیون انتخابات تأکید دارند که برای عملی شدن این خواست‌ها فرصت اندک است.

خواسته های احزاب سیاسی در رابطه به انتخابات پذیرفته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد