خوشبینی-ها-در-رابطه-به-گفتگوهای-صلح-با-طالبان

شماری از مقامات کشور به این باور اند؛ ضمن اینکه همه مردم خواهان و مشتاق صلح می‌باشند، طالبان افغان نیز خواستار صلح هستند.

به گزارش افغان نیوز: نشست مشترک رهبری و اعضای شورای عالی صلح و شورای سراسری علمای کشور با اشتراک رییس جمهور غنی در ارگ برگزار گردید.

محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح با اشاره به آتش‌بس میان حکومت و طالبان مسلح افغان گفت، آتش‌بس در روزهای عید نشان داد که همه مردم خواهان و مشتاق صلح می‌باشند و اجماع کنونی میان مردم، از چشم پنهان نیست.

وی افزد، مردم افغانستان صلح می‌خواهند و با اشاره به فتوای علما، فتوای سه کشور در اندونیزیا و کنفرانس آینده در عربستان، اقدامات انجام‌یافته و تلاش‌های آینده را دراین زمینه گام مهم و ارزنده دانست و به تلاش دراین عرصه، اطمینان داد.

سپس، مولوی قیام‌الدین کشاف رئیس شورای سراسری علمای کشور صحبت کرده گفت: در روزهای آتش‌بس همه مردم احساس آرامی و خوشی داشتند و خوشی شانرا در قریه‌ها، شهرها و مناطق مختلف کشور مشترکاً تجلیل کردند.

کشاف گفت، طالبان افغان نیز خواستار صلح هستند، چنانچه پس از آتش‌بس، خیزش‌های خودجوش صلح آغاز شده که هر روز در حال گسترش است. وی اضافه کرد که خطبه امامان جمعه الحرمین الشرفین، مختص به موضوع صلح افغانستان، نشاندهنده همکاری و حمایت جهان اسلام و نیز پشتیبانی دوستان بین‌المللی افغانستان از پروسه صلح بود.

بعداً، استاد اسدلله غضنفر مشاور فرهنگی رئیس جمهور، حکم رئیس جمهور را در مورد عملی‌نمودن پیشنهادات نشست ۲۹۰۷ نفری علمای کشور، قرائت کرد.

براساس حکم متذکره برای ۲۳ تن از علمای جید کشور در کمیتۀ مشترک وظیفه سپرده شده است تا پیشنهادات علمای کشور را به گونۀ دقیق مورد ارزیابی قرار داده و طرح‌های مشخص را طی دو ماه در بخش اصلاح نصاب دینی مدارس، تأثیرگزاری ارشاد و تقویت شورای علما، هماهنگی میان نهادهای دینی و حکومت، ایجاد دارالافتای مستقل، ترتیب میکانیزم همه جانبه جلوگیری از هرنوع فساد و فتنه و میکانیزم کار مشترک با رسانه‌ها، با ریاست جمهوری شریک سازند.

همچنان، در حکم به منظور پیشبرد امور تخنیکی کمیته برای ایجاد کمیتۀ دارالانشاء، کمیتۀ اداری ریاست عمومی اداره امور، ایجاد تسهیلات بخاطر انجام امور خدماتی و لوژیستکی هدایت داده شده و نیز نماینده خاص رئیس جمهور در امور سیاسی جهت هماهنگی همه‌جانبه با کمیتۀ مذکور توظیف شده است.

امیدواری ها در پیوند به تحقق صلح درحالی مطرح می شود که رهبری طالبان به صراحت اعلام کرده که تمدید آتش بس را نمی پذیرند و تا حضور نیروهای خارجی مخصوصا امریکا، نبرد شان را ادامه خواهند داد.

خوشبینی ها در رابطه به گفتگوهای صلح با طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد