دانش-از-پالیسی‌های-ناکام-اداره-ستندرد-انتقاد-کرد

معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از پالیسی‎های نادرست اداره ستندرد، گفت که باگذشت ۱۳ سال، هنوز هم این اداره نتوانسته چالش‌ها را شناسایی و آن را بازنگری کند.

به گزارش افغان نیوز: عزیز احمد زی، رئیس عمومی اداره ملی ستندرد، امروز یکشنبه( 27، میزان) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی ستندرد گفت؛ محصولات داخلی به خاطر کیفیت پایین شان در بازار های خارجی از جایگاه خوبی برخوردار نیستند. او از بازرگانان خواست که محصولات با کیفیت را وارد کنند تا جایگاه خوبی را در کشور های بیرونی داشته باشد.

آقای احمدزی بیان کرد، « برگزاری این چنین برنامه ها می‌تواند سطح آگاهی را در مورد فواید ستندرد ها و استفاده از ستندرد ها، تامین کیفیت، صحت، مصئونیت و حفاظت از محیط زیست بلند ببرد و  روی همکاری های جوانب ذیربط تاثیر مثبت داشته باشد.

در همین حال، سروردانش، معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از اداره ستندرد گفت: اداره ستندرد هنوز هم با چالش های زیادی روبرو است و باید پالیسی های این اداره بازنگری شود.

آقای دانش افزود: این اداره باید جدی‌تر عمل کند و تمام مشکلات فرا راه ستندرد سازی را در کشور شناسایی نموده و روابط خود را با سازمان های بین المللی بیشتر سازد. به گفته او، این اداره هنوز برای رسیدن به اهداف خود با چالش های زیادی مواجه است.

او گفت: فرهنگ استفاده از ستندرد باید نهادینه شود و سطح کیفیت، صحت و مصونیت، حمایت از مستهلک و حفاظت از محیط زیست  گسترش یابد. همچنان عدم هماهنگی میان ادارات از مشکلات دیگریست که باید از سوی رهبری اداره ملی ستندرد مورد توجه قرار گیرد.

معاون دوم رئیس جمهوری اظهارکرد که رهبری این اداره باید جداً مبارزه با فساد و سوء‌ استفاده‌های مالی  که باعث بی‌اعتباری و وقفه در کارها می‌شود را آغاز کند.

آقای دانش خاطرنشان ساخت که انتظار حکومت، مردم و سکتور خصوصی این است که رهبری جدید اداره ملی ستندرد ضعف ها را شناسایی و برای رفع آن تلاش نماید.

از سوی هم، ملک یار، نمایند سکتور اقتصادی افغانستان گفت: در حال حاضر 73 فیصد منازعات تجارتی کشور ها روی ستندرد است و 164 کشوری که قرار است از افغانستان واردات داشته باشند، روی ستندرد تمرکز دارند که متاسفانه بدون آن امکان پذیر نیست.

وی افزود: ستندرد جزء اساسی پیشرفت های اقتصادی افغانستان است که باید روی آن توجه صورت گیرد تا محصولات داخلی در بازار های خارجی جایگاه خوبی داشته باشد. به گفته او، ارتباط صنعت با صنعت می‌تواند پیشرفت های اقتصادی افغانستان را بالا ببرد.

گفتنی است که اداره ملی ستندرد در سال 1386 از سوی شورای وزیران تصویب و در ماه حوت همان سال از سوی پارلمان تایید و فعالیت شان را آغاز کرد. اما معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که باگذشت 13 سال هنوز هم این اداره نتوانسته که چالش ها را شناسایی و آن را بازنگری کند.

دانش از پالیسی‌های ناکام اداره ستندرد انتقاد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد