دانش-از-کمیسیون-دسترسی-به-اطلاعات-خواست-تا-کارش-آغاز-کند

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری تأکید داشت که کمیسیون دسترسی به اطلاعات هرچه زودتر کارش را آغاز کند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای کمیسیون جدید دسترسی به اطلاعات، بعد از ظهر روز یکشنبه( ۱۸، قوس) با استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیدار کردند.

معاون دوم رئیس جمهور غنی قانون جدید دسترسی به اطلاعات را یکی از بهترین قوانین در سطح منطقه و جهان خوانده و از همه ادارات دولتی و همچنین کمیسیون دسترسی به اطلاعات خواست که از هیچگونه تلاش و همکاری در راستای تطبیق هرچه بهتر این قانون دریغ نورزند.

سرور دانش هدایت داد که برای رسیدگی به اولویت‌هایی چون تشکیل و بودجه کمیسیون دسترسی به اطلاعات، جلسه‌ای با حضور نمایندگان با صلاحیت وزارت مالیه، کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، اداره امور ریاست جمهوری و اعضای کمیسیون دسترسی به اطلاعات به زودی برگزار شده و به مسائل مربوط به بودجه و تشکیل کمیسیون رسیدگی صورت گیرد.

قانون حق دسترسی به اطلاعات که اخیراً به تصویب رسیده و توشیح شد، با کسب ۱۳۹ امتیاز، مقام اول را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. آن‌ چه این قانون را از سند تقنینی قبلی متمایز می‌‌سازد، ایجاد کمیسیون دسترسی به اطلاعات است که در ماده هجدهم قانون پیش‌بینی شده و این کمیسیون از صلاحیت‌های لازم قانونی برخوردار است.

نظارت از پروسۀ دسترسی به اطلاعات از ادارات دولتی، بررسی شکایت متقاضیان، مطالبۀ اسناد از مراجع مسئول اطلاع رسانی، نظارت از چگونگی تطبیق احکام مربوطه و موارد دیگر از جمله صلاحیت‌های کمیسیون دسترسی به اطلاعات است که در ماده بیست‌ودوم این قانون پیش‌بینی شده است.

استقلال کمیسیون، رسیدگی به شکایات متقاضیان، مدیریت معلومات، حمایت از حقوق افشاگران و همچنین رجحان این قانون در زمینه دسترسی به اطلاعات نسبت به قوانین دیگر که در ماده سی و نهم آمده است، از موارد دیگری است که سبب شده است این قانون عنوان بهترین قانون دنیا را به خود اختصاص دهد.

دانش از کمیسیون دسترسی به اطلاعات خواست تا کارش آغاز کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد