دانش-به-تبعیض-حکومت-در-برابر-اقلیت‌ها-اعتراف-کرد

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید: دولت مکلفیت‌های خود را در برابر حقوق اقلیت‌های کشور که قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته، درست انجام نداده و نگرانی‌ها در پروسه صلح بجا و قابل درک است.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز( یک‌شنبه، ۲۳ قوس) در " نشست ملی اقلیت‌های آسیب پذیر افغانستان و روند صلح" گفت که اقلیت‌های کشور نماد رنج و محرومیت در کشور است و حق دارند که نگرانی شان را در پروسه صلح ابراز کنند.

آقای دانش افزود که احتمال زیر پا شدن حقوق اقلیت‌ها و شهروندان کشور در پروسه صلح و پس از آن وجود دارد؛ زیرا رسوبات تبعیض در کشور هنوز وجود دارد.

معاون دوم تاکید کرد؛ گروه‌ها و اقلیت‌های کشور حق دارند که تشکل‌های سیاسی، سازمان‌ها و احزاب سیاسی خود را داشته باشند و باید دولت تعهد خود را در زمینه فراهم کردن آموزش زبان مادری برای اقلیت‌ها عملی کند.

او افزود که دولت بر بنیاد کنوانسیون‌های حقوق بشری حق ندارد که در برابر اقلیت‌ها تبعیض قایل شود و برای آنان محدویت ایجاد نماید. دانش تاکید کرد که دولت حق توهین، تحقیر، نفرت‌پراگنی علیه اقلیت‌های کشور را ندارد.

آقای دانش گفت که تنها ۹ درصد کشورهای جهان دارای جمعیت یک دست است و ۹۱ درصد دیگر کشورهای جهان جمعیت آن ترکیب متنوع دارد. 

عبدالودود پدرام، رییس موسسه حقوق بشر افغانستان و محو خشونت در این نشست گفت که پژوهش این موسسه در مورد حقوق اقلیت‌ها در ۱۰ ماه و ۹ ولایت انجام شده که در آن با۵۵۰ نفر از گروهای اقلیت کشور مصاحبه شده است.

او گفت که یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر اقلیت‌های کشور نگران حقوق شان در پروسه صلح هستند و ۹۸ درصد جمعیت آماری این پژوهش گفته اند که باید حقوق اقلیت‌های کشور در پروسه صلح تضمین شود.

آقای پدارم افزود که ۸۰ درصد از اقلیت‌های شامل این پژوهش خواستار حضور معنادار در پروسه صلح هستند و ۲۰ درصد دیگر گفته اند که در حال حاضر از آنان در پروسه صلح نمایندگی نمی‌شود.

سیما سمر، وزیر دولت در امور حقوق بشر گفت؛ باید میکانیزم از سوی دولت ایجاد شود که حضور معنادار اقلیت‌های کشور را در پروسه صلح تضمین کند و دیگر اقلیت‌ها نقش نمادین در پروسه صلح نداشته باشند.

خانم سمر افزود: " هرقدر اقلیت‌های کشور توانمند و صدای آنان شنیده شود، دموکراسی هم در کشور پایدار و ساختارمند خواهد شد". او تاکید کرد که اشتراک اقلیت‌های کشور در پروسه صلح تضمین کننده صلح پایدار در کشور است.

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در این نشست گفت که افغانستان به دلیل وجود تنوع قومی، مذهبی و زبانی یک کشور غنی است و تنوع باید نقطه ضعف نه بلکه نقطه قوت در افغانستان باشد.

آقای کوبیا افزود که حکومت‌های تک قومی نمی‌تواند بقا داشته باشد؛ زیرا در این گونه حکومت‌ها حقوق اقلیت‌ها و گروه‌ها در آن ضایع می‌شود.

داکتر عالمه بلخی، معین وزارت دولت در امور صلح گفت قطع جنگ به معنای صلح نیست بلکه تفنگ گذاشتن به زمین است؛ اما صلح پایدار صلح اجتماعی عدالت محور در کشور است.

این‌همه در حالی است که هیات مذاکره کننده حکومت و هیات گروه طالبان پس از سه روز بحث روی تشکیل آجندای مذاکرات بین‌الافغانی، روی وقفه بیست روزه به توافق رسیده اند.

دانش به تبعیض حکومت در برابر اقلیت‌ها اعتراف کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد