دانش-قاضیان-طالبان-اکثریت-شان-بی-سواد-هستند

معاون دوم ریاست جمهوری در پیوند به مقایسه نظام عدلی و قضایی دولت افغانستان و شیوه طالبانی می‌گوید که محاکمات طالبان شبیه به یک محکمه صحرایی بوده و قاضیان آنان اکثریت افراد بی سواد هستند.

به گزارش افغان نیوز: دیده‌بان شفافیت افغانستان مدعی است که وجود فساد اداری در نظام قضایی دولت و محاکم غیررسمی از جمله فساد در محاکم طالبان، اعتماد مردم را نسبت به مراجع قضایی کاهش داده است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به این ادعا می‌گوید که حکومت افغانستان انواع انتقادها را می شنود و از آن ها می آموزد و در جهت تطبیق اصلاحات و ایجاد شفافیت از آن ها استفاده می کند؛ ولی از طرف دیگر انصاف ایجاب می کند که در حقانیت برخی از انتقادها و یا گزارش ها باید شک کرد.

در اعلامیه دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست  جمهوری آمده است: وقتی کسی می آید بین نظام عدلی و قضایی دولت افغانستان و شیوه به اصطلاح محاکماتی طالبان مقایسه می کند و مدعی می شود که مردم به محاکم طالبان مراجعه می کنند به این دلیل که محاکمه طالبان بسیار با سرعت انجام می شود و در چند دقیقه فیصله صادر می کند و دعوا خاتمه می یابد؛ دور از انصاف است. زیرا محاکمات طالبان به کلی فاقد اصول محاکمات عادلانه بوده و به یک محکمه صحرایی بیشتر شبیه است تا یک قضاوت مبتنی بر عدالت و قانون و شریعت! قاضیان طالبان اکثریت شان افراد بی سواد بوده و حتی از اصول و قواعد فقه و شریعت اطلاع کافی ندارند!

آقای دانش افزوده است که با قبول همه کاستی ها؛ سیستم عدلی و قضایی افغانستان جزء نظام جمهوریت و مبتنی بر قانون اساسی و ده ها قانون شکلی و متنی است. در محاکم ما دوسیه ترتیب می یابد، از وکیل مدافع استفاده می شود، ادله اثبات دعوا و کشف و تحقیق مطرح است و از چند مرحله ابتدایی و استینافی و تمییز و تجدید نظر عبور می کند. برنامه های اصلاحی در عرصه های مختلف نهادهای عدلی و قضایی ما در حال تطبیق است. قضات و سارنوالان ما اشخاص تحصیل کرده و آگاه از شرایط قضاوت و اصول محاکمه عادلانه است.

بنا بر این، هر نوع انتقاد سازنده از نهادهای عدلی و قضایی مورد احترام است و باید از این انتقادها استقبال کرد ولی مشروط به این که انتقاد نباید از جاده انصاف خارج شود! و به تضعیف و تخریب اساس نظام جمهوریت و تقویت دشمن و همراهی با جنگ روانی مخالفان بینجامد.

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح نمود که برخی گویا شغل و حرفه شان انتقاد و اعتراض است. آنان هم بر نقاط منفی انتقاد دارند و هم بر نقاط مثبت و هیچ نوع عملکرد مثبت را هم نمی پذیرند و به هر ترتیبی باید اعتراض کنند. درحالی که هر ناظر منصف و بی طرف این دستاورد مهم دولت را نه تنها می پذیرد بلکه آن را می ستاید.

این درحالی است که بر بیناد نظرسنجی دیده‌بان شفافیت افغانستان ۶۰ در صد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که به محاکم طالبان اعتماد ندارند اما ۵۵ درصد به محاکم غیر رسمی باور دارند.

دانش: قاضیان طالبان اکثریت شان بی سواد هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد