دانشجویان-برای-چی-کشته-می‌شویم-جواب-دهید-

پس از حمله بر بزرگ‌ترین نهاد تحصیلی کشور، دانشجویان و فعالان مدنی با نصب بنرهایی بر در و دیوار دانشگاه کابل، این حمله را به گروه طالبان نسبت دادند و خواستار روشن شدن وضعیت جنگ و صلح در کشور شدند.

به گزارش افغان نیوز: این معترضان، روز( سه شنبه، ۱۳ عقرب) با راه اندازی حرکت اعتراضی در برابر دانشگاه کابل گفتند که این حمله را طالبان‌انجام داده اند؛ زیرا در صنف‌که مهاجمان جابجا شده بودند پرچم گروه طالبان دیده می‌شود و شعار شهادت زیر نام‌ امارت اسلامی نیز نوشته شده است‌.

معترضان خطاب به گروه طالبان‌ گفتند که اگر به فکر‌ از بین بردن نسل تحصیل کرده در دانشگاه و مراکز آموزشی هستید، اشتباه می کنید؛ زیرا "ما هرگز از تحصیل و خرد ورزی در برابر تفکر افراطی دست نمی کشیم".

حسنا یوسفی، دانشجو و یکی از اعتراض کنندگان افزود که حکومت و مدیران نهادهای امنیتی درکنار گروه طالبان نیز مقصر خون ریزی روز گذشته است و آنان باید ناکامی‌های خود را بپذیرند.

خانم یوسفی تاکید کرد که رییس جمهور، سر قومندان اعلای کشور و معاونان او که شعار می‌دهند کابل را امن‌ ساخته، مسئول حفظ جان مردم اند اما در تامین امنیت مردم افغانستان ناکام هستند.

او افزود که هیچ دانشجویی بدون بررسی وارد دانشگاه کابل شده نمی توانند و حکومت باید به مردم افغانستان پاسخ دهد که تروریستان چگونه با جنگ افزارهای دست داشته‌ای شان وارد دانشگاه شده و در برابر نیروهای امنیتی ساعت ها جنگیده و دانشجویان را قربانی کرده اند.

سیف‌الله رحیمی، فعال مدنی حمله روز گذشته بر دانشگاه کابل را حمله بر دانایی و ارزش‌های انسانی دانسته و خطاب به گروه طالبان گفت: " وقتی با امریکا توافق و صلح کردید دیگر مردم افغانستان را به خاطر قدرت طلبی و جنگ نیابتی کشورهای بیرونی به خاک و خون نکشید".

آقای رحیمی از حکومت نیز خواست که جلو قربانی شدن مردم افغانستان را بگیرد و شهروندان کشور در حال حاضر زیر شعار صلح قریانی می‌شوند.

رحیمی از جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و امریکا نیز انتقاد کرد و تاکید کرد که امریکا و جامعه جهانی بارها از حقوق و ارزش‌های بشری داد می‌زنند؛ اما مردم افغانستان همه روزه قربانی شده و ارزش‌های بشری آنان در پیش چشم جهانیان به گونه آشکار زیر پاه می‌شود و جامعه جهانی در برابر این عمل سکوت کرده است.

این در حالی است که گروه طالبان پس از وقوع حمله بر دانشگاه کابل دست داشتن به آن را رد کرد؛ اما پرچم گروه طالبان با شعار‌ شهادت خواهی مهاجمان در یکی از صنف‌های درسی که مهاجمان در آن پناه گرفته بودند، انتقادهای را برانگیخت. در حمله مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل که پس از ۶ ساعت درگیری پایان یافت، دست کم 29 تن کشته و بیشتر از 40 تن دیگر زخم برداشتند.

دانشجویان: برای چی کشته می‌شویم؟ جواب دهید!

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد