داکتر-نجیب‌الله؛-نماد-تفکر-کمونیستی-نه-یک-فرد-افغان

چهره‌های جهادی، سیاسی و مدنی افغانستان می‌گویند: تجلیل از روز کشته شدن داکتر نجیب در شرایطی که پروسه صلح به مرحله حساس رسیده است، آتش جنگ را شعله‌ورتر و تفکر کمونیستی را دوباره زنده می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: نمایندگان احزاب جهادی، سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان، امروز( چهارشنبه، 9 میزان) در نشست خبری گفتند که حلقات خاص در درون حکومت و سازمان‌های استخباراتی کشورهای بیرونی قصد دارند که با تجلیل از روز کشته شدن داکتر نجیب، دوباره ریشه‌های کمونیزم را در افغانستان زنده کنند.

مولوی حبیب‌الله حسام، رییس علمای 34 ولایت افغانستان در این نشست گفت که قضیه نجیب مسئله فردی و قومی نیست بلکه قضیه آوردن کمونیزم در افغانستان است که پیامد آن کشته شدن 2 میلیون انسان و شهروند کشور است.

بنابراین، کسانی که از داکتر نجیب الله تجلیل می‌کنند، می‌خواهند کمونیزم را دوباره در افغانستان روی کار آورده و برای‌شان پایگاه قدرت درست کنند که این امر در چنین شرایطی سنگ‌اندازی در مسیر پروسه صلح است.

به گفته او، بی‌ثباتی سیاسی امروز در افغانستان پیامد تفکر و اعمال داکتر نجیب الله و اعضای حزب کمونیستی است که چهل سال این بی‌ثباتی تداوم پیداکرده است.

همایون جلیل، عضو حزب اسلامی افغانستان نیز افزود که تجلیل از کشته شدن داکتر نجیب و زنده کردن اندیشه‌های کمونیستی به خاطر سبوتاژ پروسه صلح از سوی حلقات خاص در داخل و بیرون از کشور راه انداخته‌شده است.

آّقای جلیل بیان کرد که احزاب جهادی مانع زنده کردن تفکر کمونیستی که بیشتر به خاطر سبوتاژ پروسه صلح به راه انداخته‌شده است، خواهند شد.

سمیع الله نوری، عضو حزب دعوت اسلامی افغانستان گفت که مشکل احزاب جهادی و سیاسی با داکتر نجیب الله به‌عنوان شهروند و یک فرد این کشور نیست، بلکه با تفکری است که او همراه با دوستان خود در افغانستان ایجاد و مردم را به خاطر این تفکر قربانی کردند.

او تأکید کرد: احزاب جهادی نمی‌خواهند که حکومت و جریان‌های خاص به گونه رسمی از کشته شدن داکتر نجیب تجلیل نمایند.

عنایت خلیل هدف، عضو جمعیت اسلامی افغانستان گفت که گروه خاص به شکل «ناشیانه» می‌خواهند به بهانه تجلیل از روز کشته شدن داکتر نجیب، در شرایطی که پروسه صلح افغانستان به مرحله حساس رسیده است، آتش جنگ را شعله‌ورتر و خشونت‌ها را در کشور افزایش دهد که باید از این اقدام جلوگیری صورت بگیرد.

بنابراین، هدف تجلیل از روز کشته شدن داکتر نجیب، نادیده گرفتن احساسات و عواطف مردم افغانستان است که در دوران کمونیست‌ها به گونه دسته‌جمعی کشته و زیرخاک شدند.

به باور او، نجیب الله راه را برای مداخلات و جنگ چندین ساله‌ای باز کرد و مردم افغانستان هنوز قربانی این جنگ هستند.

موسی فریور، استاد دانشگاه و عضو شورای احزاب جهادی، سیاسی نهادهای مدنی افغانستان نیز تأکید کرد که جهاد مردم افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین دست آورد در قانون اساسی کشور مسجل گردیده؛ اما امروز بقایای حزب دموکراتیک خلق و پرچم می‌خواهند که از روز کشته شدن داکتر نجیب به فرمان رییس‌جمهور تجلیل کنند که این امر خلاف باورهای عمومی مردم افغانستان است.

این درحالی است که چند روز قبل، قرار بود که از روز کشته شدن داکتر نجیب الله، رییس‌جمهور پیشین کشور توسط طالبان به تاریخ پنجم همین ماه در تالار لویه جرگه تجلیل صورت گیرد؛ اما طرفداران حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مانع آن شدند.

داکتر نجیب‌الله؛ نماد تفکر کمونیستی نه یک فرد افغان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد