دخالت-خارجی-در-جنگ-پنجشیر-واکنش-ایران-را-برانگیخت

هم‌زمان با نشر خبرهای مبنی بر حمله هوایی پاکستان بر ولایت پنجشیر، وزارت خارجه ایران می‌گوید که دخالت خارجی در جنگ افغانستان باید بررسی شود.

به گزارش افغان نیوز؛ ضیا آریانژاد، نماینده سمنگان در مجلس پیشین نماینده‌گان می‌گوید: «پنجشیر توسط پهپادهای نیروهای هوایی پاکستان با استفاده از بمب‌های هوش‌مند بمباران شده است.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران، امروز دوشنبه(۱۵ سنبله) در یک نشست خبری گفت: «اخباری که از پنجشیر می‌رسد، نگران‌کننده‌ای و حملات دیشب به اشد وجه محکوم است.»

وی تاکید کرد؛ «تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرده که هیچ کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود؛ طالبان به تعهدات خود پایبند باشد، گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و … مایه تاسف است.

او تأکید کرد که ایران اوضاع افغانستان و پنجشیر را از نزدیک دنبال می‌کند و در این مورد باید خطوط قرمز رعایت شود.

در همین حال، «جبهه اصلاحات ایران» می‌گوید: گروه طالبان با ادعای تشکیل دولت فراگیر، بجای مذاکره با شخصیت‌های صاحب صلاحیت افغانستان، درصدد انجام عملیات نظامی به قصد پاکسازی قومی در ارتفاعات پنجشیر است.

این جبهه از دولت ایران خواسته که بدون درنگ نسبت به تشکیل ستاد بحران برای رصد و پیگیری و مدیریت دیپلماتیک تحولات افغانستان در این وزارتخانه متشکل از تواناترین دیپلمات‌های حرفه ای و متخصص اقدام کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، امروز دوشنبه(۱۵، سنبله) با نشر اعلامیه، گفته است: «به نصرت خداوند بزرگ و به حمایت گسترده ملت، آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به گونه کامل فتح و به کنترل امارت اسلامی درآمد.»

دخالت خارجی در جنگ پنجشیر واکنش ایران را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد