در-جنگ-ها-ی-افغانستان-از-غیر-نظامیان-به-عنوان-سپردفاعی-استفاده-میشود

مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل می‌گویند؛ از افراد و خانه های مسکونی غیر نظامیان در جنگ؛ بعنوان سپر دفاعی استفاده میشود که این امر سبب نگرانی جدی سازمان های حقوق بشری و بین المللی گردیده است.

به گزارش افغان خبر: داکتر سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، امروز چهار شنبه (27اسد) در کابل می‌گوید؛ تشدید جنگ در کشور، بلند رفتن آمار خشونت و استفاده از افراد ملکی و خانه های غیر نظامیان به عنوان سپر دفاعی از نگرانی های عمده این کمیسیون است.

بانو سمر بیان داشت؛ غیر نظامیان در ساحات جنگی افغانستان در بدترین حالت قرار دارند و این مسئله باعث نگرانی جدی حقوق بشری در کشور شده است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر از طرف های درگیر جنگ خواست که موازین حقوق بشری را رعایت کنند و سبب آسیب رساندن به غیر نظامیان نشوند.

به گفته او، دولت مکلف است که امنیت جان غیر نظامیان را به ویژه در انجام عملیات های خانه به خانه در نظر بگیرند.

گفته می شود، در نتیجه جنگ های که هم اکنون در ولایت های هلمند، بغلان، قندوز و برخی مناطق دیگر ادامه دارد، طالبان در خانه های غیر نظامیان پناه گرفته و بسیاری از خانه های غیر نظامیان در جریان درگیری‌ها کاملا تخریب و یا آسیب جدی دیده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کرده اند که جاگزینی طالبان در خانه های غیر نظامیان، جنگ را برای آنان به منظور حفظ جان غیر نظامیان، مشکل ساخته است.

سازمان بین المللی حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه ای از استفاده‌ی خانه های غیر نظامیان در جنگ و منازعات مسلحانه در کشور ابراز نگرانی کرده است.

پیش از این سازمان بین المللی حقوق بشر از افزایش تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی در جنگ و منازعات مسلحانه در کشور ابراز نگرانی کرده بود.

استفاده از افراد غیر نظامی به عنوان سپر دفاعی در منازعات مسلحانه نقض حقوق بشری خوانده شده و ممنوع است، اما شمار از گروه های مخالف مسلح برای کاهش آثیب به گروه شان دست به چنین اعمالی میزنند.

در جنگ ها ی افغانستان از غیر نظامیان به عنوان سپردفاعی استفاده میشود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد