در-قطر-چه-می‌گذرد؛-مردم-از-نتایج-گفتگو-نا-امید-شده-اند

نهاد‌های جامعه مدنی از مبهم بودن نتایج ملموس مذاکرات بین‌الافغانی در قطر انتقاد کرده، می‌گویند که جامعه جهانی باید از دست‌آوردهای ۱۸ ساله مردم حمایت کند؛ زیرا هیات‌های گفتگو کننده هنوز روی تامین آتش‌بس به توافق نرسیده اند و ممکن با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وضعیت بحرانی‌تر شود.

به گزارش افغان نیوز: شاه محمود مل، مسوول برنامه نظارت پارلمان دیده‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان، امروز( دوشنبه، ۲۴ قوس) در نشست خبری گفت که در سه ماه گذشته، هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان نه تنها هیچ دست آورد قابل لمس برای مردم افغانستان نداشته اند، بلکه در این مدت، خشونت‌ها چند برابر افزایش یافته است.

آقای مل افزود که هیات‌های دو جانب طی سه ماه گذشته، هیچ گونه بحث روی موضعات اساسی پروسه صلح از جمله آتش‌بس نداشته و این امر باعث نگرانی مردم نسبت به پروسه صلح و پایان جنگ در کشور شده است.

عبدالوکیل بابکرخیل، عضو شبکه نظریات مردم در پروسه صلح در این نشست گفت؛ برای ریشه کن کردن منازعه افغانستان، تنها مذاکره کافی نیست؛ زیرا سلاح گذاشتن طالبان کل مشکلات کشور را حل نخواهد کرد. حکومت باید اصلاحات جدی در زمینه محو فساد، حکومت داری خوب، تامین امنیت و تطبیق قانون اساسی را نیز روی دست گیرد.

آقای بابکر خیل افزود: جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و امریکا همان طوری‌که در جنگ افغانستان دخیل بوده اند، باید صلح احتمالی افغانستان و تطبیق آن را نیز ضمانت کنند.

او تاکید کرد؛ خروج نیروهای خارجی نباید منجر به تحویل جنگ افغانستان به قدرت‌های نیابتی و منطقوی شود؛ زیرا چنین اشتباه برای مردم افغانستان، فاجعه بار و تروریزم بین‌المللی را تشدید می‌‌کند.

مستوره کاکر، عضو دیگر شبکه نطریات مردم در پروسه صلح نیز گفت که جامعه جهانی در شرایط کنونی صلح و جنگ افغانستان مسوولیت سنگینی در قابل مردم کشور دارند و خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید منجر به تحکیم صلح شود نه بی ثابتی و دوام جنگ.

به گفته خانم کاکر؛ آزادی بیان، جامعه مدنی و حقوق زنان از جمله دست آوردهای مردم افغانستان در بیست سال گذشته است و این ارزش‌ها نباید در پروسه صلح از بین بروند.

این درحالی است که هیات مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان طی سه ماه گذشته در قطر، تنها روی کارشیوه پیشبرد مذاکرات به توافق رسیده اند و قرار است دور دوم مذاکرات را پس از وقفه ۳ هفته‌ی دوباره آغاز کنند.

 از سوی هم، وزیران خارجه و مالیه کشور می‌گویند که جامعه جهانی حمایت و کمک‌هایش را به حفظ جمهوریت و ارزش‌های آن مشروط کرده و از هر نوع صلح حمایت نمی‌کند. بنابراین، در صورت عدم برآورده شدن شرایط، قطع کمک‌ها دور از تصور نیست.

در قطر چه می‌گذرد؛ مردم از نتایج گفتگو نا امید شده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد