درمان-معتادین؛-ترکیه-با-طالبان-همکاری-می‌کند

سفیر ترکیه در کابل ضمن اعلام همکاری در بخش‌های صحت، آموزش و پروش افغانستان، وعده سپرد که کشورش در زمینه درمان معتادین نیز با امارت اسلامی طالبان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ جهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه در افغانستان، روز دوشنبه( ۸ حمل) در مراسم افتتاح حوض آببازی و پارک تفریحی که از سوی تیکا در شفاخانه ۱۰۰۰ بستر معتادین ابن سینا اعمار شده، گفت که اعتیاد از چالش‌های بزرگ جامعه افغانستان است و هم اکنون ۳.۵ میلیون نفر در این کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند. 

سفیر ترکیه کشت مواد مخدر، فقر و عدم آگاهی عامه را از عوامل اعتیاد در کشور عنوان کرده و گفت که جامعه‌ جهانی باید در امر مبارزه با کشت مواد مخدر، امارت اسلامی طالبان را یاری کند. 

ارگین‌آی از همکاری کشورش در زمینه آگاهی عامه از معایب اعتیاد و درمان معتادین خبر داده و گفت که در شرایط کنونی باید دامنه فعالیت‌ها در بخش درمان معتادین در افغانستان گسترش یابد. 

مولوی حبیب‌الله آخوندزاده، معین وزارت صحت عامه نیز اعتیاد را در افغانستان بزرگترین چالش خوانده و گفت که یکی از عوامل مهم اعتیاد در کشور گسترش فقر است که باید به آن رسیدگی شود. 

آخوندزاده افزود که باید برای معتادین که دوره درمان را سپری می‌کنند، شغل و کار فراهم شود. وزارت صحت عامه با سایر وزارت‌های مربوط در این زمینه تلاش می‌کند. 

آخوندزاده تصریح کرد که از میان ۳.۵ میلیون معتاد ۲.۵ میلیون آن مرد و متباقی آنن زنان و کودکان هستند. 

مولوی عبدالناصر منقاد، رییس شفاخانه ۱۰۰۰ بستر معتادین ابن سینا گفت که با اعمار حوض‌آبازی، میدان ورزشی و پارک تفریحی نیز از سوی دفتر انسجام و همکاری جمهوری ترکیه" تیکا" در حال معیاری شدن است. 

منقاد گفت که  ۸۰۰ معتاد پس از دوره درمان ۴۵ روزه اکنون صحت‌یاب شده و آماده بازگشت در آغوش خانواده‌های‌شان هستند. 

ذوهتو چاند، رییس تیکا یا دفتر انسجام همکاری جمهوری ترکیه گفت که این موسسه در بخش‌های مختلف از جمله درمان معتادین با امارت اسلامی همکاری دارد. اعمار حوض‌، پارک تفریحی و میدان ورزشی یکی از نیازی‌های اساسی شفاخانه‌ ۱۰۰۰ بستر معتادین ابن سینا بود که این موسسه کار ساخت آن را تکمیل و آن را به بهره‌بردای سپرده است.

افغانستان یکی از کشورهای است که با معضل اعتیاد، کشت و قاچاق مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس آمار وزارت صحت عامه هم‌اکنون بیش از ۳.۵ میلیون نفر در کشور به مواد مخدر معتاد هستند.

درمان معتادین؛ ترکیه با طالبان همکاری می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد