دست-آوردهای-ساله-حفظ-و-آتش-بس-عمومی-اعلام-شود

اکثریت کمیته های کاری لوی جرگه مشورتی صلح تاکید کردند که دست آوردهای ۱۸ ساله نباید قربانی صلح و مصلحت گرایی گردد و آتش بس عمومی با گروه طالبان اعلام گردد.

به گزارش افغان نیوز: چهارمین روز لوی جرگه مشورتی صلح امروز پنج شنبه(12، ثور) با ارائه گزارش کمیته های کاری لوی جرگه دایر شد و اکثریت کمیته های این جرگه تاکید کردند که آتش بس عمومی با گروه طالبان اعلام گردد و در گفتگوی صلح دست آوردهای 18 ساله نباید قربانی صلح گردد.

فکور بهشتی رئیس کمیته اول گفت: اعضای این کمیته صلح را یک نیاز مبرم دانسته و نظریات و پیشنهادات شان را برای تحقق صلح ارائه کردند. بنابراین حفظ قانون اساسی، دست آوردهای 18 ساله، حقوق مدنی و حفظ نیروهای امنیتی خط سرخ مردم افغانستان است و باید در گفتگوی صلح حفظ گردد.

آقای بهشتی افزود: زمینه مذاکرات بین الافغانی با گروه طالبان فراهم گردد و در ترکیب هیئت گفتگوی کننده صلح باید نمایندگان از 34 ولایت کشور حضور داشته باشند.

رئیس کمیته اول پیشنهاد کرد: در ترکیب هئیت مذاکره کننده با گروه طالبان 20 نفر از سوی ئیس جمهور 10 نفر علما، 10 نفر احزاب و  10 نفر از طریق شورای ملی انتخاب شوند.

شینکی کروخیل رئیس کمیته 28 گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید منابع تمویل گروه طالبان را قطع سازد تا دیگر این گروه آله دست کشورهای خارجی نباشد.

رئیس کمتیه اول گفت: در گفتگوی صلح باید افرادی انتخاب شوند که بی طرف باشند و مورد قبول گروه طالبان و دولت افغانستان قرار داشته باشند و از احزاب مطرح نیز نماینده در گفتگوی صلح با گروه طالبان وجود داشته باشند.

این عضو جرگه از حکومت خواست: باید تمام اسناد دست داشته خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند و از کشورهای تمویل کننده گروه طالبان شکایت کند.

معصومه رئیس کمیته سوم گفت: برای آغاز گفتگوی صلح جنگ بین گروه طالبان و نیروهای امنیتی قطع گردد و آتش بس عمومی با این گروه اعلام گردد و زمینه رهایی زندانیان گروه طالبان نیز فراهم گردد.

 این عضوی جرگه تاکید کرد: افراد مسلح باید خلع سلاح گردد و زمینه شامل شدن گروه طالبان به ترکیب نیروهای امنیتی فراهم شود.

سمین نوری کمیته ششم گفت: در گفتگوی صلح باید دقت صورت گیرد و مردم افغانستان از گفتگوی صلح مبهم نگرانی دارند تا با سرنوشت مردم معامله صورت نگیرد.

فیض الله جلال رئیس کمیته 45 گفت: امریکا به تنهایی نمیتواند صلح را در افغانستان تامین کند بلکه باید شورای امنیت سازمان ملل متحد و کشورهای چین، روسیه و انگلستان در این پروسه دخیل شوند.

اقای جلال تاکید کرد: تعهد بین المللی در پروسه صلح افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است و سازمان ملل متحد قادر است از رقابت ها و جنگ نیابتی جلوگیری کند.

این عضوی جرگه افزود: نیروهای امریکایی و ناتو نمیتواند به سادگی افغانستان را ترک کنند که این کشور در آتش جنگ بسوزد و باید امریکا از جایگاه خود استفاده کرده و صلح و امنیت را در این کشور تامین کند.

عبدالقادر قلاتوال رئیس کمیته هفتم گفت: در میدان جنگ نمیتوان صدای هم دیگر را شنید و برای شندیدن صدای هم دیگر باید آتش بس عمومی با گروه طالبان اعلام گردد.

این عضوی جرگه تاکید کرد: نیروهای خارجی از افغانستان باید به شکل تدریجی خارج شود و با حفظ دست آوردهای 18 ساله که جان هزاران نفر برای به دست آوردن ان از دست رفتن است.

موارد که اکثر کمیته های کاری لوی جرگه مشورتی صلح روی آن تاکید کردند: حفظ دست آوردهای 18 ساله، قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق زنان، نظام جمهوری اسلامی افغانستان، تمامیت ارضی کشور، حفظ و تقویت نیروهای امنیتی و نظامی کشور می باشد.

آتش بس، ایجاد ساحه سبز برای گفتگوی صلح با گروه طالبان در کشور، حاضر شدن طالبان به گفتگوی بین الافغانی، خروج تدریجی نیروهای خارجی از کشور، دایر کردن انتخابات ریاست جمهوری به وقت معیین اش، جلب حمایت سازمان ملل متحد در پروسه صلح افغانستان، به وجود آوردن اجماع منطقه ای در پروسه صلح افغانستان، رهایی زندانیان گروه طالبان و دولت افغانستان نیز از مواردی است که کمیته ها روی آن تاکید داشتند.

همچنان اعضای جرگه مشورتی صلح مخالفت شان را با ایجاد حکومت موقت بیان کردند و همچنان خواستار لغو شورای  عالی  صلح شدند.

دست آوردهای 18 ساله حفظ و آتش بس عمومی اعلام شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد