دسترسی-به-اطلاعات،-نقش-کلیدی-در-توسعه-دارد

شماری از مسوولان به این باور اند که اگر دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد، نقش شهروندان در پروسه توسعه ناکام خواهد بود، زیرا مردم باید در محراق توسعه قرار داشته باشند.

به گزارش افغان نیوز: فاضل سانچارکی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، روز یک شنبه(15، میزان) در کنفرانس روز جهانی دسترسی به اطلاعات گفت که وزارت مالیه باید بودجه کمیسیون مستقل دسترسی به اطلاعات را آماده نماید تا این کمیسیون در سراسر کشور کارهای شان را آغاز نماید.

وی افزود؛ مشکل در قانون نداریم اما در عرصه تطبیق آن متاسفانه مشکلات و چالش زیادی وجود دارد و یک بخش این مشکلات در داخل نظام وجود دارد.

سانچارکی گفت؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ در دوماه گذشته بیش از ۵۶ اداره را ارزیابی نموده که حدود ۸۰ درصد آن دارای مرجعی دسترسی به اطلاعات هستند؛ اما متاسفانه ظرفیت مامورین پایین است و تجهیزات درست ندارند، زیرا مراجع اطلاع رسانی هنوز جایگاه شان را پیدا نکرده و نهادینه نشده است و این کار نیاز به همکاری مردم، نهادهای مدنی و حکومت دارد.

آقای سانچارکی تصریح کرد که بودجه دسترسی به اطلاهات باید منطور شود، زیرا هیچگونه بودجه توسعه ای وجود نداشته و نهادهای بین المللی نیز تا اکنون در این مورد همکاری نداشته اند.

خانم پاتریشیا مک فلیپس، رئیس دفتر یونسکو در این کنفرانس گفت که تصویب قانون دسترسی به اطلاعات یکی از دستاورد های بی سابقه دولت افغانستان محسوب می شود که از تصمیم گیری مشارکتی حمایت می کند، بنابراین دسترسی اطلاعات باید تامین شود و اهداف انکشافی پایدار باید بصورت درست تطبیق شود.

در همین حال مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور گفت که یکی از علل افزایش اعتماد مردم نسبت به حکومت، حمایت و تطبیق اهداف انکشافی پایدار است. بنابراین با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، رسانه ها در قبال نشر اطلاعات و بی طرفی شان توجه جدی داشته باشند.

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت اظهار داشت که اگر دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد، نقش شهروندان را در پروسه توسعه نمی بینیم، زیرا مردم باید در محراق توسعه قرار داشته باشند و توسعه بدون حضور مردم معنی ندارد.

دسترسی به اطلاعات، نقش کلیدی در توسعه دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد