دلیل-واضح-برای-ابطال-آرای-کابل-وجود-ندارد

نماینده سرمنشی سازمان ملل می گوید که هرچند کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق صلاحیت قانونی اش می تواند بخش یا کل آرای یک حوزه را ابطال کند، اما دلیل واضح برای ابطال آرای کابل ذکر نشده است.

به گزارش افغان نیوز: در جلسه‌ای که بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۹ قوس ۱۳۹۷ به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و حضور نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد درافغانستان و سفرای برخی از کشورهای خارجی مقیم کابل در دفتر معاون رئیس جمهور برگزار شد، چگونگی ابطال آرای انتخابات پارلمانی حوزه کابل، مؤثریت فعالیت کمیسیونیهای انتخاباتی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

"تدامیچی یماماتو" نماینده سرمنشی سازمان ملل به نمایندگی از دیگر همکاران بین المللی افغانستان، تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی را مبنی بر ابطال آرای حوزه انتخابی کابل یک اقدام غیر مترقبه خوانده و نسبت به پیامدهای آن در زمینۀ اعتماد مردم به پروسه‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرد.

 وی افزود؛ هرچند ممکن است کمیسیون شکایات انتخاباتی مطابق صلاحیت قانونی بخش یا کل آرای یک حوزه را ابطال کند، اما دلیل واضح برای ابطال آرای کابل ذکر نشده است.

به گفتۀ آقای یماماتو؛ با توجه به ضرورت اقناع افکار عامه، هرگونه تصمیم‌گیری دراین گونه موارد باید بر اساس تفاهم و همکاری بین کمیسیون های انتخاباتی اتخاذ گردد. وی گفت که اختلاف نظر و عدم هماهنگی بین کمیسیون‌های انتخاباتی می‌تواند بر اعتبار این دو نهاد و همچنین اعتماد مردم نسبت به پروسه های دموکراتیک و ملی در افغانستان، لطمه وارد کند.

همچنین مقام های سفارت آمریکا، نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل، نماینده ملکی ناتو و سفیر دنمارک نیز به صورت جداگانه از اقدامات معاون رئیس جمهور در زمینه تلاش برای ایجاد روحیۀ تفاهم و همکاری بین کمیسیون‌های انتخاباتی قدردانی کرده گفتند که هرگونه پراکندگی و عدم هماهنگی بین کمیسیون‌های انتخاباتی نگران کننده است. آنان تأکید کردند که ادامه این وضعیت می‌تواند بر نحوه و چگونگی کمک جامعه جهانی به خصوص کشورهای همکار افغانستان در پروسه‌های انتخاباتی اثرگذار باشد.

همکاران بین المللی افغانستان به برخورد مسئولانه و سنجیده شدۀ کمیسیون‌های انتخاباتی نسبت به قضایای مربوطه تأکید ورزیده گفتند که در پروسه‌های دمواکراتیک و برگزاری انتخابات‌ها، تنها اقناع همکاران بین المللی افغانستان کافی نیست، بلکه باید به شهروندان این کشور نیز در رابطه به هر تصمیمی که گرفته می‌شود، درست پاسخ داده شود.

قابل ذکر است که در این جلسه علاوه بر نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، مقام های سفارت‌های آمریکا، بریتانیا، آلمان، استرالیا، دنمارک، جاپان، نماینده ملکی ناتو، مسئولان بخش‌های سیاسی و انتخاباتی یوناما نیز شرکت داشتند.

دلیل واضح برای ابطال آرای کابل وجود ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد