دهلیز-اقتصادی-چین-پاکستان-به-افغانستان-گسترش-می‌یابد

بیانیه مشترک پنجمین نشست وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان منتشر که در آن آمده است که دهلیز اقتصادی چین- پاکستان به سوی افغانستان گسترش خواهد یافت.

به گزارش افغان نیوز؛ کین گانگ، وزیر خارجه چین، بلاول بوتو زراداری، وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی، وزیر خارجه امارت اسلامی روز شنبه ( ۱۶ ثور) در پنجمین نشست وزیران خارجه این سه کشور در اسلام‌آباد دیدار کردند و بیانیه پایانی آن از سوی وزارت خارجه ا.ا روز دوشنبه (۱۸ ثور) منتشر شد.

وزیران خارجه سه کشور، افغانستان صلح آمیز، باثبات و مرفه را منافع مشترک منطقه خوانده و بر اهمیت همکاری‌های سه جانبه در راستای دستیابی به این هدف تاکید کردند.

اعلامیه آمده که سه‌طرف تصمیم گرفتند همکاری‌های خود را در زمینه‌های امنیتی، توسعه‌ای و سیاسی بر اساس احترام متقابل، رایزنی های برابر و منافع متقابل تعمیق و گسترش دهند.

وزیران خارجه سه کشور بر لزوم مقابله با چالش‌های امنیتی که امنیت منطقه و جهان را تهدید و به طور مستقیم بر ثبات و رفاه اقتصادی کل منطقه تاثیر می‌گذارد، تاکید کردند.

در بیانیه مشترک بر همکاری اقتصادی با افغانستان و احیای اقتصاد این کشور تاکید شده و آمده که دو کشور چین و پاکستان بر گسترش پروژه ۶۰ میلیاردی کریدور(دهلیز) اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان توافق کرده‌اند.

در بیانیه از پروژه‌های دیگر اتصال منطقه‌ای مانند پروژه‌ها انتقال گاز و برق آسیای میانه به جنوب آسیا، کاسا-۱۰۰۰ و تاپی از مسیر افغانستان ابراز حمایت شده است.

وزیران خارجه سه کشورگفته‌اند که «حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان باید از هرگونه ملاحظات سیاسی جدا بماند‌» و بر رفع تحریم‌های علیه ا.ا و آزادسازی دارایی مسدود شده افغانستان تاکید کرده‌اند.

سه کشور بر افزایش تجارت ترانزیتی از طریق بندر گوادر پاکستان هم توافق کردند. چین و پاکستان همچنین وعده همکاری‌ با حکومت ا.ا را در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، انرژی، ارتقای ظرفیت‌، مدیریت مرزی دادند.

سه طرف بر هماهنگی و همکاری در زمینه های امنیتی، جرایم سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و سایر زمینه‌ها توافق کردند و از جامعه بین المللی خواستار همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه شدند.

سه طرف همچنین بر لزوم جلوگیری از مداخله در امور داخلی افغانستان و ارتقای صلح، ثبات و بازسازی افغانستان تاکید کردند. همه طرف‌ها ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان، بر اهمیت یافتن راه‌های واقعی برای احیای اقتصاد افغانستان نیز تاکید کردند.  

در اعلامیه آمده برای این منظور، همه وزیران موافقت کردند که کمک‌های بیشتری را برای بررسی امکان سرمایه‌گذاری سه جانبه برای بازسازی، صنعتی‌سازی و ایجاد شغل در افغانستان در نظر بگیرند.

در اعلامیه آمده است: سه جانب عزم خود را برای استفاده کامل از پتانسیل افغانستان به عنوان مرکز ارتباط منطقه‌ای تکرار کردند و تحت چتر ابتکار یک کمربند و یک جاده (BRI)، آنان بر تعهد خود برای توسعه بیشتر همکاری‌های سه جانبه و گسترش مشترک کریدور اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان تاکید کردند.  

این در حالی است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه ا.ا در حاشیه این نشست با وزیران خارجه چین و پاکستان به صورت جداگانه نیز گفتگو کرده است. 

 

   

 

 

دهلیز اقتصادی چین-پاکستان به افغانستان گسترش می‌یابد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد