دور-دوم-مذاکرات؛-آتش‌بس-باید-در-اولویت-باشد

نمایندگان مردم در پارلمان، چهره های سیاسی و شهروندان کشور از هئیت مذاکره کننده حکومت میخواهند که تامین آتش‌بس را در صدر آجندای شان قرار داده و از جامعه جهانی نیز بخواهد تا بر طالبان فشار وارد کند.

به گزارش افغان نیوز: فوزیه کوفی، رئیس حزب موج تحول افغانستان، روز دوشنبه( 14، جدی ) در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ چیزی مانع خواست برحق مردم افغانستان شده نمی تواند، طرف های جنگ متاسفانه فرهنگ‌جنگ را مراعات نکرده و در این مدت بیشترین قربانی از مردم ملکی گرفته شده است.

بانو کوفی بیان کرد: زنان افغانستان نه تنها قربانی جنگ هستند؛ بلکه قربانی تبعیض، بی عدالتی نیز بوده اند. به گفته او، نهادهای که در جنگ دخیل هستند، در تطبیق قانون ضعیف عمل کرده اند، زیرا در این اواخر قتل های هدفمند افزایش یافته و مجرمین مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نمی‌گیرند.

او گفت: پس از چهار دهه جنگ، نهادهای امنیتی ما متاسفانه توان مبارزه با این حملات را نداشته و اکنون نیز هیچ‌گونه پروسه تحقیق در بررسی این قضایا و حملات تروریستی در کشور  وجود ندارد.

وی اضافه کرد که صلح اجتماعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که گروه های مختلف و اقشار مختلف کشور به یک زیست باهمی برسند. یکی از شرایط موفقیت این پروسه صلح، پذیرش اجتماعی و همه شمول بودن در این پروسه است که تمام اقشار جامعه در آن خود را بیبند. 

از سوی هم، ناهید فرید عضو پارلمان گفت: هیئت مذاکره کننده دولت وظیفه  دارد طرف مقابل را بفهماند که موضع خود را خود انتخاب کند. همچنان جامعه جهانی نباید قدم های عجولانه را برای ترک افغانستان بردارند، مبنای مذاکرات نباید پس ازین موافقت نامه امریکا و طالبان باشد بلکه باید روی ارزشها، ساختار و نظام کشور باشد.

وی افزود: « ما خواستار روند شفاف هستیم نه روند پشت پرده. مردم افغانستان باید از این پروسه آگاه باشند یعنی ادامه این روند تا رسیدن به نتیجه باید شفافیت داشته باشد.»

بانو ناهید گفت که در مذاکرات صلح و راه‌های رسیدن به صلح،  اعتماد سازی است و این پدیده با تامین آتش بس بوجود خواهد آمد. بنابراین، مسله آتش بس باید در صدر اجندا و اولویت کاری هیات مذاکره کننده دولت باشد. همچنان جامعه جهانی باید فشار بالای طرف مقابل وارد کند تا تن به آتش بس دهند.

این درحالی است که تیم های مذاکره کننده دولت و طالبان بعد از یک وقفه 20 روزه، گفتگو های شان را از سر می‌گیرند. براساس پلان قبلی امروز سه شنبه، روز آغاز مجدد گفتگو ها است.

دور دوم مذاکرات؛ آتش‌بس باید در اولویت باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد