دیدار-حنیف-با-هماهنگ‌کننده-تیکا-در-مورد-وضعیت-مهاجران

سرپرست وزارت اقتصاد و مسوول کمیته جلب و جذب کمک‌ها برای مهاجران، با هماهنگ‌کننده آژانس انسجام و همکاری ترکیه (تیکا) پیرامون وضعیت مهاجران گفتگو کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت اقتصاد امروز (چهارشنبه، ۱۷ عقرب) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که دین محمد حنیف، سرپرست این وزارت و مسوول کمیته جلب و جذب کمک‌ها برای مهاجران، با فاضل آکین اردوغان، هماهنگ‌کننده آژانس انسجام و همکاری ترکیه در افغانستان دیدار و گفتگو کرده است.

طبق خبرنامه، در این دیدار اعضای کمیته جلب و جذب کمک‌ها به مهاجران که متشکل از وزارت‌های  مالیه، مهاجرین، خارجه، احیا و انکشاف دهات، مبارزه با حوادث و جمعیت هلال احمر افغانی است، حضور داشتند.

در خبرنامه آمده است که که سرپرست وزارت اقتصاد در این دیدار وضعیت موجود و اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان را خلاف قانون مهاجرت بین‌المللی خواند.

فاضل آکین اردوغان در این دیدار گفته است که موج بزرگی از مهاجران افغان دوباره به کشور شان درحال بازگشت هستند و «ما باور کامل داریم که ا.ا با تدابیری که برای حل این معضل به راه انداخته وضعیت به بهترین شکل مدیریت خواهد شد».

اردوغان تصریح کرده است که تیکا یا آژانس انسجام و همکاری ترکیه ارگان دولتی این کشور است که هم اکنون در 60 کشور جهان فعالیت دارد و دفتر این نهاد در سال 2005 در افغانستان آغاز به کار کرده است. به گفته او، تیکا در بخش‌های زراعت، صحت، آموزش و کمک‌های بشردوستانه در افغانستان  فعالیت دارد.

آکین اردوغان گفته است که از بازگشت اجباری هزاران مهاجر افغانستان از پاکستان آگاهی دارد و تیکا با هلال احمر ترکیه برای رسیدگی به مشکلات بازگشت‌کنندگان اجباری کمک‌های بشردوستانه فراهم خواهد کرد.

او افزوده است: «در حال حاضر موضوع کمک به بازدگشت‌کنندگان در اولویت کاری ما قرار دارد و ما از روی اخوت اسلامی و دوستی دیرینه‌ای که ترکان با افغان‌ها داریم از تمامی امکانات دست داشته خویش در حل مشکل مهاجران با افغانستان همکاری خواهیم کرد».

این در حالی است که با پایان مهلت پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران غیر قانونی در چهارم نوامبر، هزاران مهاجر افغانستان از این کشور اخراج شده‌اند.

بر اساس آمار کمیسون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجران، از هفدهم سپتامبر تا کنون بیشتر از 35 هزار خانواده شامل 200 هزار نفر از مرز تورخم وارد کشور شده‌اند.

آژآنس افغان نیوز؛ رحمت الله کریمی

دیدار حنیف با هماهنگ‌کننده تیکا در مورد وضعیت مهاجران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد