دیده-بان-حقوق-بشر؛-حکمتیار-را-به-نقض-گسترده-حقوق-بشر-متهم-کرد

گلبدین حکمتیار بعد از امضای توافقنامه صلح با حکومت افغانستان و قبل از ظاهر شدن در میان مردم در واکنش به اتهامات وارد شده علیه خودش گفته که گذشته را باید فراموش کرد و در صورتی که دادگاه عادلانه برگزار شود وی حاضر است در مورد کارکردهایش پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه ای ضمن استقبال از صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان نسبت به عدالت انتقالی و حقوق بشرابراز نگرانی کرده است.

با وجودی که در اعلامیه یوناما توضیحی در این مورد ارائه نشده، اما پیش از این نهادهای حقوق بشری انتقادهای زیادی را علیه حکمتیار در مورد نقش او در جنگ‌های خونین داخلی که باعث نقض گسترده حقوق بشر درافغانستان شده است را مطرح نموده اند.

تریشیا گاسمن دیده‌بان حقوق بشرهمچنان از گلبدین حکمتیار خواسته است تا در برابر آنچه که در گذشته انجام داده است، حسابده باشد.

درهمین حال شماری از پایتخت نشینان می‌گویند که استقبال هواداران گلبدین حکمتیار با سلاح‌های سبک و سنگین مردم را وحشت‌زده ساخته است.

گلبدین حکمتیار تا حال دو بار تأکید کرده است که تمامی آنچه که در گذشته بوده‌اند، باید فراموش شوند، اما دیده‌بان حقوق بشر تأکید می‌ورزد که جنگ‌سالاران باید از آنچه که در جریان جنگ‌های داخلی رخداده است، پاسخ بدهند.

نهاد بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که پس از امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و آقای حکمتیار منتشر کرد، آقای حکمتیار را به نقض حقوق بشر از جمله ناپدید شدن اجباری مخالفان سیاسی، داشتن یک زندان زیرزمینی در پاکستان و شکنجه در آن، و حملات خشونت آمیز به سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه برنامه‌های آموزش و صحت برای زنان افغان در اردوگاه‌های پناهندگان در پاکستان، متهم کردند.

 این سازمان با اشاره به کشتار غیرنظامیان در جنگ‌های داخلی نوشته که آقای حکمتیار مسئولیت برخی از فاحش‌ترین فجایع جنگ از جمله موشک‌پرانی ماه اگست سال ۱۹۹۲را برعهده دارد و براساس گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در این موشک‌پرانی حداقل ۱۰۰۰ تن کشته و ۸۰۰۰ دیگر زخمی شدند.

آمریکا نیز پیش از این برای سر آقای حکمتیار ۲۵ میلیون دلار تعیین کرده بود، اما در ۳ فبروری در شورای امنیت سازمان ملل به رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه او رای مثبت داد و این شورا به درخواست افغانستان برای حذف نام او از فهرست تحریم‌های این سازمان پاسخ مثبت داد.

این در حال است که شمار زیادی از معترضان پایتخت روز گذشته به جاده ها ریختند و در حالی که تصاویر قربانیانی را که مدعی اند از سوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در جریان جنگ‌های داخلی و جنگ‌های ۱۵ سال گذشته کشته شده اند، با خود حمل می‌کردند و از دولت افغانستان می‌خواستند تا آقای حکمتیار را به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه کند

در همین حال سخنگوی حزب اسلامی در این باره چیزی نمی‌گویند، اما گلبدین حکمتیار در سخنرانی‌اش در کابل، بر فراموش کردن آنچه که در گذشته رخداده است، تأکید کرد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، خاطر نشان می سازد که ما تعهد کنیم که یک باب تازه را باز کنیم و گذشته را فراموش کنیم

در حالی‌که انتظار می‌رفت در مراسم آمدن گلبدین حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری تمامی چهره‌های سیاسی حضور داشته باشند، اما رهبران جمعیت اسلامی و جنبش ملی در این مراسم اشتراک نکرده بودند.

هرچند گلبدین حکمتیار با پیام صلح به پایتخت آمد، اما هوادارانش با انتقال دادن اسلحه سبک و سنگین در موترهای شان، باعث ترس و وحشت باشنده‌گان کابل شدند.

 

 

 

 

دیده بان حقوق بشر؛ حکمتیار را به نقض گسترده حقوق بشر متهم کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد