دیورند-خاک-افغانستان-است-و-پاکستان-چون-زور-دارد-آن-را-از-خود-می-خواند

مناطق پشتونستان از خاک افغانستان است و حکومت ضعیف ما باعث شده پاکستان آن را از خود بخواند. و بنا به ماده دوم توافقنامه خط دیوورند در آن سرحد و خاک نه بلکه ساحات نفوذ سیاسی پاکستان تعیین شده است.

به گزارش خبرگزارش افغان نیوز: حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور امروز شنبه (26 حمل) درنشست خبری به سراحت اعلام کرد که  دیورند را به رسمیت نمی شناسد و مناطق پشت این خط به مالک اصلی آن ( افغانستان) توسط انگلیس از گذشته ها داده شده است.

رئیس جمهور پیشین تاکید کرد هیچ گاه دو طرف مساوی یک توافقنامه شده نمی تواند بنأ این موضوع از نهاد فسخ و باطل است و هیچ وجب از خاک افغانستان را کسی نمی تواند با زورگویی از خود کند.

آقای کرزی اظهار نمود در زمان حکومتش  نیز پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان از وی  خواسته بود تا روابط اش را با هند محدود نماید و سرحد این کشور را به رسمیت بشناسد اما وی به دلیل آزادی سیاست خارجی، استقلالیت و خاک خود حاضر به این کار  نشده است.

کرزی تصریح می کند که پاکستان نفع خود را در بی ثباتی، ناامنی، جنگ، ضعف و ناتوانی افغانستان جست و جو می نماید و همیشه از حکومت افغانستان چیزی را خواسته که تنها منافع خودش در آن است.

در همین حال عبدالهادی میلان شاعر و تاریخ دان کشور ضمن تایید گفته های حامد کرزی خاطر نشان ساخت که ملا فیض محمد کاتب هزاره بیش از همه بر این موضوع وضاحت داده است که دیورند خط مرزی میان دو کشور افغانستان و پاکستان نیست.

آقای میلان اضافه نمود، پاکستان به خاطر اهداف نا تکمیل خود به مسایل جنجالی و نفاق اندازی در کشور ما دامن می زند پس باید آگاهانه عمل نموده و از هر گونه بی ثباتی میان اقوام پرهیز نمایم.

عبدالهادی میلان می افزاید: "مردم ما در یک جنگ تحمیلی از قرار دارد که نیازمند وحدت ملی، انسجام ملی، عقل، خرد و توافق ملی دارد تا کشور را از مشکل نجات دهیم."

او همچنان علاوه کرد که دیورند حلال مشکلات افغانستان نیست بلکه بر چالش های این کشور می افزاید.

این درحالی است که شماری سیاسیون کشور خط دیورند را به رسمیت شناخته و مدعی اند که حکومت و رهبران قوم پشتون با جنجال بر سر این خط مردم را در بلاتکلیفی انداخته اند.

دیورند خاک افغانستان است و پاکستان چون زور دارد آن را از خود می خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد