دیورند-مرز-رسمی-بین-افغانستان-و-پاکستان

سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان آزاد می‌گوید؛ خط دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان است و این خط توسط چندین شاه افغانستان به رسمیت شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، سید محمد علی جاوید رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان آزاد امروز (شنبه 19 حمل) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ خط دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان است و این خط توسط چندین شاه این کشور به عنوان مرز رسمی افغانستان پذیرفته شده است.

آقای جاوید گفت؛ سران دولت افغانستان بعد از سقوط گروه طالبان از این کشور همواره گفته اند که دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان نیست و باشندگان انسوی مرز نیز افغان هستند، اما این درحالیست که باشندگان انسوی دیورند که سران دولت ادعا دارند که افغان اند بیشتر از کل جمعیت افغانستان نفوس دارند.

رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان آزاد بیان داشت؛ گرفتن انسوی مرز دیورند غیر ممکن است و سران دولت خود را در بی خیالی زده و چنین ادعا میکنند.

این درحالیست که روزهای گذشته در پی افزایش تنش ها و منازعات پیش آمده در خصوص مرز دیورند، پشتون های آنسوی مرز در حمایت از پاکستان پرچم افغانستان را به آتش کشیدند. در کابل نیز طرفداران دیورند به حمایت از پشتون های پاکستانی راهپیمایی کردند.

این رهبر جهادی در رابطه به پروسه صلح با گروه های مخالف دولت گفت؛ در شرایط کنونی صلح معنی ندارد و صلح کردن با دشمن که در جنگ دست برتر دارد یک اقدام غیر معقول و غیر ممکن است.

آقای جاوید تاکید کرد؛ شورای عالی صلح افغانستان با هزینه گزاف ایجاد شد و در دوره کاری خود کدام دست آورد در پروسه صلح با مخالفین نداشته است و ادامه کار این نهاد هیچ منفعت برای صلح نخواهد داشت.

او گفت؛ حکومت وحدت ملی سیاست روشن در مقابل پاکستان روی دست گرفته است که این سیاست باید از مدت های قبل در نظر گرفته می‌شد. جاوید افزود: پاکستان هیچ وقت نخواسته است که افغانستان با ثبات شکل گیرد.

این رهبر جهادی بیان داشت؛ سران حکومت وحدت ملی در بین خود اختلاف دارند و باید به این اختلافات نقطه پایان گذاشته شود. جاوید افزود؛ قدرت در افغانستان متمرکز است و یگانه دلیل که کارها به کندی صورت میگرد نیز متمرکز بودن قدرت است و باید قدرت از متمرکز به غیر متمرکز تبدیل شود.

رهبر حزب حرکت اسلامی افغانستان آزاد گفت؛ داعش در افغانستان پر رنگ نیست و حلقات وجود دارد که میخواهند حضور انان را در این کشور پر رنگ نشان دهند.

 

 

 

 

دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد