ذخایر-منجمد-شده-به-بانک-مرکزی-افغانستان-سپرده-نمی‌شود

ارزیابی امریکا از بانک مرکزی افغانستان نشان می‌دهد که این بانک از شفافیت لازم برخوردار نیست و ذخایر ارزی منجمد شده کشور توسط امریکا به این بانک سپرده نمی‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ رویترز به نقل از یک مقام وزارت خزانه‌داری امریکا گزارش داده: بانک مرکزی افغانستان باید از تاثیرات سیاسی و دخالت‌های سیاسی آزاد شود، و سه تن که بر بانک نظارت دارند، با بانکداران حرفه‌ای که تحت تحریم امریکا یا سازمان ملل نیستند، جایگزین شوند.

این مقام بر ضرورت استفاده از یک ناظر محترم و بی‌طرف تاکید کرده است.

یک مقام وزارت مالیه امریکا نیز گفته که بررسی انجام شده به‌عنوان یک شرط قبلی برای پذیرش پرداخت‌هایی از صندوق امانی افغانستان به بانک مرکزی افغانستان، نیاز به انجام تغییرات دارد.

صندوق امانی افغانستان، در سوئیس مستقر است و این صندوق سال گذشته به منظور حفاظت از نیمی از ذخایر ارزی افغانستان تاسیس شد.

بررسی بانک مرکزی کشور از سوی امریکا با هزینه‌ USAID انجام شده و در صورتی که نتایج این ارزیابی مثبت می‌بود، ذخایر ارزی افغانستان به مبلغ ۳.۵ میلیارد به این بانک مرکزی سپرده می‌شد.

این در حالی است که مقام‌های امارت اسلامی بارها خواستار آزادسازی ذخایر ارزی کشور شده‌اند اما؛ تا کنون در مورد نتایج ارزیابی امریکا از بانک مرکزی افغانستان چیزی نگفته اند.

پس از به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان، دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان توسط دولت امریکا منجمد شد و ۳.۵ میلیارد دلار از پول‌های منجمد شده به یک صندوق امانی در سوئیس منتقل شده است. در حال حاضر بررسی‌ها برای پرداخت مبلغی از پول‌های منجمد شده افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر، جریان دارد.

 

 

ذخایر منجمد شده به بانک مرکزی افغانستان سپرده نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد