ذخایر-پول‌های-مسدودشده-بانک-مرکزی-افغانستان-باید-آزاد-شود

شماری از خانوداه‌های قربانیان ١١ سپتامبر در اعتراض به تصمیم دولت بایدن، گفته‌ا‌ند که ذخایر پول‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان باید آزاد شود.

به گزارش افغان نیوز؛ رسانه امریکایی اینترسپت، روز سه ‌شنبه (١٧ جوزا) گزارش داد که خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سازمان‌های حمایت از مهاجران از دولت بایدن می‌خواهند تا ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به این بانک برگرداند.

پیش از این جو بایدن بخشی از پول‌های بانک مرکزی را به‌عنوان «غرامت» به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اختصاص داده‌بود.

رسانه امریکایی گزارش داده که بیش‌تر خانواده‌های قربانیان، شرکت‌های حقوقی و وکلا خواستار پرداخت این «غرامت» ‌اند.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند که مصادره پس‌انداز مردم عادی افغانستان راهی مناسب برای عدالت‌خواهی نخواهد بود.

مسدود شدن این پول سبب شد که چرخه بانک‌داری در افغانستان از حرکت بایستد و مردم حتی به سپرده‌های نقدی‌شان در بانک‌های افغانستان دسترسی نداشته‌باشند و کمبود نقدینگی سبب بحران اقتصادی و قحطی شد.

به گزارش رسانه امریکایی، چشم‌انداز پول بادآورده از ذخایر بانکی توقیف‌شده افغانستان، بین شرکت‌های حقوقی و افرادی که ادعا می‌کنند نماینده گروه‌‌های شاکیان متاثر از این حملات تروریستی‌ اند، درگیری ایجاد کرده‌است. وکلای این پرونده‌ها قرار است صدها میلیون دالر دستمزد دریافت کنند.

به گفته یکی از بنیان‌گذاران سازمان «خانواده‌ها برای فردای صلح‌آمیز ۹/۱۱» در گفتگو با اینترسپت، وضعیت فقر در افغانستان را وحشتناک توصیف کرد و گفت: «مردم به‌سرعت در فقر فرومی‌روند تا حد زیادی به این دلیل است که دیگر یک سیستم بانکی در افغانستان وجود ندارد و مردم به حقوق‌شان دسترسی ندارند

او در ادامه افزود که در آستانه فقر در افغانستان باید ذخایر بانک مرکزی آزاد شود.

با گذشت بیش از سه ماه از دستور بایدن، خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و سازمان‌های حمایت از مهاجران از دولت بایدن می‌خواهند تا ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به این بانک برگرداند.

با تسلط طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، دولت امریکا ذخایر بانک مرکزی افغانستان به ارزش ۷ میلیارد دالر را در امریکا مسدود کرد. در ماه فبروری ۲۰۲۲، جو بایدن دستور داد که این پول به دو بخش ۳.۵ میلیارد دالری تقسیم شود و یک بخش آن در قالب «غرامت» به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر پرداخت شود.

این در حالی است که امریکا مدعی است که حملات ۱۱ سپتامبر را شبکه القاعده انجام داده و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل آن تبعه سعودی بودند؛ اما این پول متعلق به مردم افغانستان است نه طالبان یا القاعده.

ذخایر پول‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان باید آزاد شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد