ذهنیت-اسلام‌آباد-نسبت-به-کابل-تغییر-کرده-است

اعضای مرکز مطالعات امنیتی و پارلمان پاکستان خواهان گسترش روابط در بخش‌های تحصیلی، صحی و ارتقای ظرفیت و مخصوصاً زراعت شده، می‌گویند که ذهنیت مردم و دولت شان نسبت به صلح افغانستان نیز تغییر کرده است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از اعضای مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان شامل نمایندگان پارلمان، آکادمیسین‌ها، اعضای رسانه، سیاست‌گذاران و تاجران این کشور با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی بحث و تبادل نظر کردند.

این نشست که ناوقت روز گذشته در کابل برگزار گردید، خانم نفیسه ختک، عضو مجلس نمایندگان پاکستان تعهد شان را برای همکاری و حمایت از پروسه‌ی صلح افغانستان ابراز داشت.

خانم شانداناگلزار خان، عضو دیگر مجلس نمایندگان پاکستان ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها در قسمت تغییر پروسه صدور ویزه به افغان‌ها، در مورد مشکلاتی که تاجران هردو کشور با آن روبه‌رو هستند سخن گفت و خواهان همکاری دولت افغانستان برای برطرف کردن این مشکلات شد. 

خانم‌گلزارخان از تعهد پارلمان پاکستان اطمینان داده و خواهان گسترش روابط در بخش‌های تحصیلی، صحی و ارتقای ظرفیت و مخصوصاً زراعت شده، افزود: «برای پیشرفت، توسعه و گسترش زراعت معیاری به نقاط مختلف کشور نیاز به همکاری دولت افغانستان داریم». 

یعقوب شیخ، عضو مجلس نمایندگان پاکستان، از فعالیت‌های کمیته‌ی پارلمان این کشور در راستای فراهم‌سازی امکانات برای انجام تاجران و صدور ویزه برای افغان‌ها ابراز خرسندی نموده و افزود: «هنوز مشکلاتی چون؛ طولانی بودن صف‌ها در گذرگاه‌ها که باعث مشکلات برای تاجران شده است وجود دارد.» 

وی همچنان در مورد مشکلات تاجران پاکستان که از مسیر افغانستان به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان سفر می‌کنند صحبت کرد و خواستار حل این مشکلات شد.

در همین حال، اعضای مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان در مورد تغییر استراتژی کشورش در مورد افغانستان صحبت کرده و افزودند که ذهنیت مردم و کشور پاکستان نسبت به صلح افغانستان تغییر کرده است. 

آنان افزودند که  ثبات در افغانستان به معنای ثبات در منطقه است و ادامه جنگ تنها به افغانستان آسیب نمی‌رساند، بلکه منطقه را نیز زیانمند ساخته است و کشورهای منطقه به ویژه پاکستان باید در روند صلح افغانستان صادقانه همکاری نمایند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز صلح در افغانستان را به معنای صلح در منطقه خوانده و از اراده‌ی قاطع مردم افغانستان برای برقراری صلح اطمینان داد.

 وی علاوه نمود که در صورت ختم جنگ؛ فرصت‌های خوبی زراعتی، تحصیلی، اقتصادی، ترانزیتی و تجارتی در افغانستان و منطقه فراهم می‌شوند که به نفع همه طرف ها تمام خواهد شد.

ذهنیت اسلام‌آباد نسبت به کابل تغییر کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد