رئیس-جمهورترکمنستان-و-اشرف-غنی-با-قطار-وارد-افغانستان-شدند

خط آهن آقینه- ترکمسنتان با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور و قربان‎ قلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان صبح امروز افتتاح شد.

به گزارش افغان خبر: روسای جمهور دو کشور ظهر امروز توسط قطار آهن وارد بندر آقینه شده، بخش دوم مراسم افتتاحیه را در خاک افغانستان به انجام رسانیدند.

آمادگیها بخاطر برگزاری مراسم افتتاح در بندر آقینه با اشتراک مقامات عالی رتبه دو کشور و صدها مهمان داخلی و خارجی گرفته شده است.

رییس جمهورغنی در جریان مراسم افتتاح این خط آهن با تاکید روز همکاری های منطقه‌ی گفت سیاست بی طرفانه کشور ها در منطقه به نفع همه است و ترکمنستان یکی از این کشور ها میباشد.

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که در آینده قریب کشورایران و افغانستان نیز از طریق خط آهن، با هم وصل خواهند شد و بعد از آن هندوستان و دیگر کشورهای جنوب آسیا ازهمین راه خط آهن استفاده خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان قربان قلی بردی محمدوف گشایش خط آهن اتا مراد – امام نظر و آقینه را یک رویداد تاریخی در سطح منطقه خواند و گفت " این خط آهن روابط نیک و همسایه گی خوب را تقویت خواهد کرد."

طرح ایجاد این خط آهن در سال ۱۳۹۱ خورشیدی توسط حامد کرزی رییس جمهور آن وقت ا امضا شده بود این خط آهن که از اتامراد – امام نظر ترکمنستان آغاز و بعد از عبور از بندر آقینه افغانستان به منطقه اندخوی به سمت ولایت کندز تا شیرخان بندر امتداد یافته با کشور تاجکستان وصل می شود.

همچنان با افتتاح این خط آهن، افغانستان به اروپال وصل میشود و بیشتر ازگذشته وابستگی ترانزیتی کشور به پاکسنتان کاهش میابد.

رئیس جمهورترکمنستان و اشرف غنی با قطار وارد افغانستان شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد