رئیس-جمهورغنی-از-سفر-رسمی-ترکمنستان،-به-کابل-بازگشت

محمداشرف غنی رئیس جمهور کشورکه در رأس یک هیئت عالی رتبۀ دولتی در سفر رسمی یک روزه عازم عشق آباد پایتخت ترکمنستان گردیده بود، به کابل بازگشت.

به گزارش افغان نیوز: رئیس جمهور کشور در جریان سفرش باهمتایش قربانقلی بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان، از محل پرورش اسب ها دیدن کرد. حین این دیدار، مسوولین مربوط درخصوص انواع مختلف اسب ها معلومات ارائه کردند و اسب سواران درعین حال، بیرق افغانستان را با خود حمل میکردند.

همچنان، رئیس جمهور غنی و هیئت همراه، به پای منار قربانیان زلزله اکلیل گل گذاشتند و سپس به موزیم رفتند و از بخش های مختلف آن به شمول آثار تاریخی، تصاویر و تابلو ها دیدن نمودند.

رئیس جمهورغنی در ضیافت رئیس جمهور ترکمنستان که شماری از سفیران و دیپلمات های کشورهای مختلف نیز حضور داشتند صحبت کرد رئیس جمهور کشور از موقعیت و نقش تاریخی افغانستان یاد کرده افزود که گذشته برای ما بخاطری مهم می باشد که اساس آینده را می سازد و ما تاریخ سه هزار ساله همکاری داریم که در پایان قرن ۱۹ و ۲۰ از اثر تحولات و حوادث بین المللی تغییر کرد و افغانستان به حاشیه رفت.

رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان و ترکمنستان از مسیر راه جدید ابریشم و منطقه؛ چهارراه خواهند بود، دیدگاه ما این است که اقدامات تاپی سرتاسری گردد، زیرا تاپی تنها پروژه نه؛ بلکه دهلیز مواصلاتی می باشد.

وی افزود که افغانستان به عنوان قلب آسیا نقطۀ اتصال می باشد و از رئیس جمهور ترکمنستان تشکر کرد که براساس احترام و منافع مشترک متقابل و به منظور دفع خطرات پیش آمده برای منطقه، زمینۀ همکاری های اقتصادی و فرهنگی را مطرح می سازد.

رئیس جمهور کشور اضافه کرد که خط آهن اتامراد-آقینه به قرغزستان، تاجکستان و چین وصل میشود و اینچنین اقدامات، زمینۀ و تسهیلات همکاری های اقتصادی را در منطقه فراهم می سازد و امید است که این پروژه آسیا را دگرگون سازد.

رئیس جمهورغنی تصریح نمود که ما راه ابریشم را دوباره احیا و همچنان همکاری ها را با ایجاد مراکز تجارتی و استفاده از سرحدات و بنادر افغانستان و ترکمنستان، گسترش می بخشیم.

محمداشرغنی گفت که ترکمنستان بزرگترین تولیدکننده انرژی در منطقه می باشد و هدف ما این است تا این انرژی را با ایجاد تأسیسات، ابتدا به افغانستان و سپس به پاکستان و هند انتقال دهیم.

رئیس جمهور افزود که افغانستان و ترکمنستان در دونیم سال گذشته طرح ها را از روی کاغذ به عمل پیاده نموده اند و خط آهن اتامراد_آقینه اولین پروژه است که در زمان اندک عملی گردید.

رئیس جمهورغنی به رئیس جمهور ترکمنستان و مردم آن کشور بخاطر سیاست مثبت بی طرفی شان که زمینۀ همسایگی خوب را با کشورهای همجوار فراهم ساخته است، تبریک گفته اضافه کرد که ترکمنستان، ازبکستان، تاجکستان و افغانستان به شرکای تجارتی مبدل شده اند.

رئیس جمهور کشور از رئیس جمهور ترکمنستان تشکر کرد که با تلاش های فراوان وی، مسابقات آسیایی به مسابقات بین المللی مبدل شده است و اطمینان داد که در مراسم افتتاح مسابقات رزمی آسیایی در عشق آباد، اشتراک خواهد کرد.

رئیس جمهور غنی گفت که ورزش زبان همکاری و همزیستی برای نجات از خطر افراطیت و تروریزم می باشد که همه جوانان خود و آینده درخشان شانرا به آن می بینند.

رئیس جمهور کشور افزود که برگزاری “کنفرانس بین المللی اقتصادی برای افغانستان“ در ترکمنستان، دیدگاه همکاری را از پنج الی۱۰ سال ایجاد خواهد کرد، این همکاری مردم ما را از فقر، محرومیت و انزوا بیرون خواهد ساخت.

پس از یک روز سفر رسمی رئیس جمهور غنی به کابل بازگشت.

رئیس جمهورغنی از سفر رسمی ترکمنستان، به کابل بازگشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد