رئیس‌جمهور-ترکمنستان،-دکتورای-افتخاری-به-رئیس‌جمهورغنی-اعطا-کرد

دکتورای افتخاری از سوی بردی محمدوف رئیس‌جمهور ترکمنستان به محمداشرف غنی رئیس‌جمهور کشور اعطا گردید.

به گزارش افغان خبر: در مراسمی که به همین مناسبت در پوهنتون بین‌المللی نفت و گاز عشق‌آباد با حضور شماری از مقامات, استادان و محصلان پوهنتون مذکور روز گذشته دایر گردید، رئیس پوهنتون بین‌المللی نفت و گاز گفت که رئیس‌جمهور افغانستان سهم ارزندۀ در توسعۀ مناسبات و روابط دوستانه میان دو کشور داشته و تلاش‌های وی را جهت تأمین صلح و ثبات ستود.

رئیس این پوهنتون بیان داشت که رئیس‌جمهور ترکمنستان به پاس تلاش‌های پیوستۀ رئیس‌جمهورغنی در بخش‌های مختلف به‌خصوص پیرامون گسترش روابط اقتصادی و منطقوی، درجۀ دکتورای افتخاری را به‌وی منظور کرده‌است.فرمان اعطای درجۀ دکتورای افتخاری برای رئیس‌جمهورکشور، از جانب رئیس اکادمی علوم ترکمنستان قرائت و رسماً تفویض گردید.

رئیس‌جمهورغنی در این مراسم گفت که دوستی پایدار میان دو کشور یکی از اهداف مهم و دوام‌دار سیاست ما را تشکیل می‌دهد و هر افغان از دوستی پایدار با ترکمنستان ابراز خرسندی می‌نماید. او، موفقیت دولت و مردم ترکمنستان را موفقیت افغانستان دانست.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در دو سال گذشته، ترکمنستان حیثیت رهبری جهانی در خصوص تطبیق طرح‌های ترانسپورتی را به‌عهده گرفته و پس از اعلامیۀ عشق‌آباد  تا حال به سرعت حرکت کرده است که این تحرک قابل تقدیر می‌باشد.

رئیس‌جمهورغنی اضافه کرد: روابط افغانستان با ترکمنستان هر روز گسترش مزید می‌یابد که پس از من هرکس دیگر رهبری را به‌عهده داشته باشد، این روابط مستحکم خواهد ماند و به‌عقب بر نمی‌گردد.

رئیس‌جمهورکشور افزود که ترکمنستان به چهارراه اقتصادی منطقه مبدل شده‌است که این یک قدم نیک می‌باشد و منابع طبیعی ترکمنستان می‌تواند آیندۀ نسل این کشور را در جهت بهبود آن متغیر سازد.

رئیس‌جمهور از دولت و مردم ترکمنستان که زمینۀ تحصیل و پذیرایی مناسب محصلان افغان را در این کشور فراهم نموده اند و نسبت به محصلان افغان توجه خاص دارند، تشکری کرد.

روابط افغانستان و ترکمنستان بر اساس منافع مشترک استوار است

رئیس جمهورغنی گفت که روابط من با رئیس جمهور ترکمنستان بر اساس درک عمیق منافع و ضروریات مشترک میان مردم و دول دو کشور می باشد. او بر گسترش و تحکیم این روابط تأکید کرده افزود: من که بار اول به ترکمنستان سفر کردم، دیدگاه های رئیس جمهور بردی محمدوف را مطالعه نمودم و او از دیدگاه های بزرگ در عرصۀ همکاری های منطقوی برخوردار است.

او با اشاره به اهمیت پروژه تاپی گفت که این تنها یک پروژه نه، بلکه یک مفکوره است که کشورهای منطقه را با هم وصل خواهد ساخت و همزمان با این پروژه لین برق 500 ولت این کشور نیز از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می یابد.

رئیس جمهورکشور، ترکمنستان را منبع روشنی برای منطقه دانست و اتصال منطقه (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند) را از طریق تطبیق پروژه های انرژی موجب رفاه مردم این کشورها و دوام همکاری ها خواند.

دیدار غنی از مکان برگزاری مسابقات المپیک آسیایی در ترکمنستان

رئیس جمهور محمداشرف غنی، پس از این مراسم از شهرک المپیک عشق آباد که قرار است در سال آینده میزبان برگزاری مسابقات المپیک آسیا باشد، دیدن کرد.

حین دیدار رئیس جمهور از بخش های مختلف شهرک المپیک آن کشور، مسوولان مربوط در خصوص محل های برگزاری مسابقات ورزشی قریب الوقوع المپیک آسیا و فراهم ساختن زمینه های بهتر انجام این مسابقات به رئیس جمهور و هیئت همراه معلومات ارائه کردند.

مسوولان شهرک المپیک گفتند که در مسابقات المپیک آسیایی که در سال آینده در عشق آباد برگزار می گردد، نمایندگان رشته های مختلف تیم های ملی ورزش افغانستان نیز حضور خواهند یافت.

رئیس جمهور کشور، از توجه و تلاش های ارزندۀ آنان در فراهم آوری تسهیلات لازم بخاطر برگزاری مسابقات آسیایی المپیک اظهار قدردانی کرد و در بهبود روند کاری در این زمینه، به آنها آرزوی موفقیت های مزید کرد.

ترکمنستان یک ترمنیل را در مرز افغانستان افتتاح میکند

رئیس جمهور کشور در برنامۀ که به استقبال از او و هیئت همراه پیرامون ساخت فابریکات انرژی و ترانسپورت منطقوی ترکمنستان دایر گردیده بود، اشتراک کرد.

در این برنامه، مسوولان بخش های مربوط در خصوص زیرساخت ها و تأسیسات فابریکات انرژی و نیز اهمیت بنادر ترانسپورتی ترکمنستان با کشورهای منطقه معلومات ارائه کردند.

آنان ویژه گی های مهم فابریکات قیر، نفت و گاز و ظرفیت تولید، مصرف داخلی و صادرات انرژی به کشورهای منطقه را تشریح کردند. آنها افزودند که تولید انرژی ترکمنستان به استدردهای بین المللی صورت میگیرد و از مارک های معتبر جهانی در این زمینه استفاده میشود.

برگزار کننده گان گفتند که به جذب بازارهای مناسب در عرصۀ انرژی توجه خاص صورت گرفته و جدیداً یک ترمینل در مرز با افغانستان ساخته شده است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید، این ترمینل ظرفیت نگهداری 540 تن نفت را همزمان دارد. در این خصوص اضافه شد که ترمینل مذکور میتواند تسهیلات و امکانات بیشتر را به شرکت های افغانستان در این بخش فراهم نماید.

آنان در زمینۀ تولید قیر گفتند که در این بخش ترکمنستان ظرفیت تولید 300 هزار تن قیر را با استندرد جهانی در هر سال دارد که ضمن مصرف در داخل آن کشور، ظرفیت صادرات آن به کشورهای منطقه نیز موجود می باشد.

رئیس جمهورغنی در این خصوص گفت که افغانستان علاقمند است در این عرصه راه های سرمایه گذاری و همکاری را جستجو نماید. او به وزرای ترانسپورت و فواید عامه کشور هدایت داد تا زمینه های همکاری دوجانبه را در این بخش جستجو و تعقیب کنند.

در این برنامه پیرامون ارائه خدمات ترانسپورت زمینی و دریایی به ویژه در بخش های لوژستیک، ظرفیت های حمل و نقل و صادرات و واردات، معلومات همه جانبه ارائه گردید.

این معلومات شامل استندردسازی کارگوهای حمل و نقل بود که گفته میشود به استندردهای بین المللی ایجاد گردیده است. همچنان اضافه شد که بندرهای آبی ترکمن باشی فرصت های مناسب را برای صادرات و واردات اموال تجارتی در کشورهای منطقه فراهم ساخته است.

رئیس‌جمهور ترکمنستان، دکتورای افتخاری به رئیس‌جمهورغنی اعطا کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد