رایزنی-وزیر-خارجه-طالبان-با-نماینده‌-ویژه-امریکا

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت‌ خارجه‌ی طالبان در حاشیه‌ی نشست دیپلماسی آنتالیا در ترکیه با توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان دیدار کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه‌ی طالبان شب گذشته (جمعه، ۲۰ حوت) در این زمینه در خبرنامه‌ای گفته است که هیأت دو طرف توافق کرده‌اند که ۳.۵ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی که از سوی ایالات متحده آزاد شده، به‌عنوان کمک به مؤسسات خیریه داده نشود.

هیأت طالبان در دیدار با توماس وِست هم تأکید کرده است که ۳.۵ میلیار دالر یادشده و ۳.۵ میلیارد دالر دیگر، مجموعاً آزاد و در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد.

به نقل از خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، هیأت این گروه گفته است که تمامی سرمایه‌ی خارجی افغانستان حق‌ مردم افغانستان است و تنها آنها حق دارند در مورد آن تصمیم بگیرند.

متقی افزوده است که که هرگونه تصرف در سرمایه‌ی افغانستان، بر روابط دو‌کشور تأثیر ناگوار خواهد گذاشت.

نماینده‌ی ویژه امریکا هم در رشته‌تویتی نشست خود با هیأت طالبان را مفید خوانده و گفته است که در این نشست درباره‌ی موضوعات مهم برای مردم افغانستان از جمله ثبات و رشد اقتصادی و آموزش بحث شده است.

توماس وِست نوشته است که امریکا و متحدان و شرکایش در مورد این‌که جامعه بین‌المللی باید درگیر افغانستان باقی بماند، دیدگاه مشترک دارد. او نوشته است: «کار بسیار بیشتری روی حقوق بشر، حفاظت از دستاوردها، و دیدن غنای جامعه افغانستان که در حکومت منعکس شده است، باقی مانده است.»

این درحالی است که دولت امریکا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که پس از روی‌کارآمدن طالبان در بانکی در نیویارک مسدود شد، نیمی آن‌را به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است و نیمی دیگر آن‌را به‌عنوان کمک بشردوستانه در اختیار نهادهای کمک‌رسان قرار می‌دهد.

این تصمیم امریکا واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است. کاخ سفید اما چند روز پس از فرمان اجرایی جو بایدن، گفت که این تصمیم بستگی به رأی دادگاه دارد و تاکنون نهایی نیست.

رایزنی وزیر خارجه طالبان با نماینده‌ ویژه امریکا

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد