ربانی-در-مورد-حمله-طالبان-بر-پنجشیر-هشدار-داد

رئیس جمعیت اسلامی افغانستان هشدار داد که یورش نظامی طالبان بر پنجشیر، نه تنها دست‌آورد نخواهد داشت بلکه سبب بدنامی تاریخی آن‌ها خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ صلاح الدین ربانی، رئیس جمعیت اسلامی افغانستان، شب سه‌شنبه(۹، سنبله) در واکنش به خروج کامل نیروهایی امریکایی از کشور در برگه فسبوک‌اش نوشت: «گر‌وه‌هایی که حضور نیروهای نظامی خارجی را سبب تداوم جنگِ شان می‌دانستند، اکنون هیچ دلیل موجهی برای لشکر کشی، تاکید بر راه حل نظامی و تداوم جنگ ندارند.»

به گفته وی؛ هرچند طالبان بر اکثر جغرافیای کشور حاکم شده‌اند، اما بخشی از مردم افغانستان در ولایت پنجشیر و مناطق دیگر مواضعِ مخالف خویش را با شرایط سیاسی کنونی اعلام کردند.

آقای ربانی می‌گوید که مردم پنجشیر درصورت گریز طالبان از گفتگو، عدم لحاظِ دیدگاه‌های شان در دولت و اتخاذ سیاست اعمال فشار، گزینه مقاومت و ایستادگی‌ را روی دست دارند. 

اما وی تاکید نموده که در چنین وضعیت و فضایی، مسایل‌ باید از رهگذرِ گفتگوهای جامع و دربرگیرنده حل شود تا در اسرع‌ وقت، نظام و ساختاری شکل بگیرد که از یک‌سو پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و از جانب دیگر گروه‌های مختلف مردمی، حضور سیاسی موثر شان را در آن ببینند.  

ربانی می‌گوید که اصرار بر تحمیل و‌ تعمیم خواست‌ها و دیدگاه‌های یک مجموعه و گروه بر کل جامعه و تداوم راهکار ارعاب و خلق وحشت، نه تنها مؤثر و نتیجه بخش نیست، بلکه عواقب زیان‌بار ‌و تکرار حوادث نیم قرن گذشته را در پی خواهد داشت. 

رییس حزب جمعیت همچنان می‌نویسد: جنگجویان محلی طالبان در بدخشان، تخار و بغلان باید به یاد داشته باشند که در یورش نظامی بر پنجشیر، نه تنها دست آورد نخواهند داشت بلکه سبب بدنامی تاریخی آن‌ها شده و معنایش این خواهد بود که آن‌ها کمر به ویرانی خانه برادر و همسایه خویش بسته اند. 

آقای ربانی از بزرگان محلی طالبان در شمال کشور خواسته است که متوجه این باریکی شوند و نگذارند از آنها برای رویارویی با برادران ایمانی‌شان استفاده ابزاری شود، زیرا بعدها سبب سر افگندگی و شرمساری خواهد بود.

این درحالی است که عطا محمد نور، رهبر شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز در برگه فسبوک‌اش نوشته که پایان حضور نیروهای نظامی بین‌المللی را به عنوان آغاز افغانستان متکی به خود حساب می‌کنیم، اما با این فرض که طالبان با شکل دهی حکومت فراگیر، زمینه‌ی انتخابات و احترام به دموکراسی و حقوق بشر را تقویت بخشند. 

ربانی در مورد حمله طالبان بر پنجشیر هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد