رد-لغو-احزاب-سیاسی-از-سوی-وزارت-عدلیه

وزارت عدلیه امارت اسلامی اظهارت مسوولان این وزارت را نسبت به فعالیت احزاب سیاسی رد کرده و می‌گوید: با مسوولیت پذیری احزاب و افزایش درک سیاسی مردم، زمینه برای فعالیت احزاب سیاسی فراهم می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ مسوولان وزارت عدلیه امارت اسلامی روز گذشته(یک‌شنبه، 13 سنبله) در نشست خبری گفتند که در شرایط و نظامی کنونی با حضور امیرالمومنین، نیاز به احزاب سیاسی نیست زیرا؛ این احزاب باعث تفرقه و ایجاد تنش میان مردم می‌شوند.

اما؛ این وزارت امروز(دوشنبه، 14 سبنله) این اظهارات رد کرده و توضیح داده است که در حال حاضر جغرافیا و اوضاع سیاسی افغانستان برای فعالیت احزاب سیاسی آماده نیست؛ زیرا هدف احزاب سیاسی در یک کشور، آبادی آن کشور و خدمت برای مردم می‌باشد اما؛ در حال حاضر شهروندان ما از فعالیت احزاب سیاسی راضی به نظر نمی‌رسند.

زوارت عدلیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است: « طبق تجارب و به نظر اکثریت مردم، در گذشته عامل کشمکش‌ها و بدبختی‌ها همین احزاب سیاسی ثابت شده‌اند».

در اعلامیه آمده زمانی زمینه فعالیت برای احزاب سیاسی فراهم می‌شود که مردم با سیاست آشنا گردد و احزاب سیاسی نیز مسوولیت واقعی خود را درک کنند.

در اعلامیه تاکید شده که با تکمیل شدن این شرایط، این امکان وجود دارد که اجازه فعالیت برای احزاب داده شود.

این وزارت در مورد قانون اساسی نیز گفته است: هدف ما این نبود که نیازی به قانون اساسی وجود ندارد، بلکه وجود قانون اساسی نیاز مبرم است و جهت اصلاح امور کاملاً لازمی می‌باشد.

وزارت عدلیه افزوده است که منابع قانون اساسی حکومت سرپرست به صورت کلی قرآن کریم، احادیث نبوی و به یژه  فقه حنفی است. که این منابع نه تنها در کشورهای اسلامی منحیث قانون استفاده می‌شود، بلکه در کشورهای کفری نیز جهت اصلاح امور استفاده می‌شود.

در اعلامیه وزارت عدلیه آمده است: «البته چنین قانون اساسی که شامل موضوعات جزئی و کلی باشد و در مسائل ریز و درشت مرتبط به زندگی به شکل یک قانون همه جانبه به جهان ارائه کنیم، و جهان به آن راضی شود، کمیته های موظف شده توسط امیرالمؤمینن روی چنین قانوني عملاً کارشان را آغاز کرده‌اند».

پیش از تسلط امارت اسلامی 73 حزب سیاسی ثبت وزارت عدلیه بود و به گونه رسمی فعالیت داشتند. با تسلط امارت فعالیت آنان نیز لغو شد.

این در حالی است که مسوولان وزارت عدلیه روز گذشته در مورد قانون اساسی و فعالیت احزاب سیاسی گفته بودند که در شرایط کنونی با حضور امیرالمومنین نیازی به فعالیت احزاب نیست.

آنان در مورد قانون اساسی نیز گفته بودند که تدوین قانون اساسی از سوی مردم مردود است زیرا؛ قران و سنت برای قانون اساسی مسلمانان است.

رد لغو احزاب سیاسی از سوی وزارت عدلیه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد