رسانه‌های-افغانستان-باید-روشنگری-کنند

رییس عمومی مرکز فرهنگی تبیان و صاحب امتیاز خبرگزاری صدای افغان «آوا» می‌گوید که رسانه‌های کشور در شرایط کنونی باید در راستای روشنگری و رفع نگرانی‌های شهروندان تلاش کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید عیسی حسینی مزاری، صاحب امتیاز خبرگزاری صدای افغان «آوا» امرز(سه‌شنبه، 24 حوت) در بیستمین سالروز تاسیس این خبرگزاری و همایش« شرایط حاکم در کشور و مسوولیت رسانه‌های اسلامی» گفت که رسالت نخست رسانه‌ها در چنین شرایط روشنگری، آموزش و ارتقای سطح فرهنگی شهروندان کشور است.

مزاری افزود که با تحول تازه و تسلط امارت اسلامی طالبان بر کشور و دخالت استخبارات کشورهای بیرونی، مردم نسبت به آینده نگران هستند و رسانه رسالت دارد که با تحلیل‌های واقع‌گرایانه این نگرانی‌ها را رفع کنند.

سید عیسی مزاری تصریح کرد که نخبگان افغانستان به دلیل این نگرانی کشور را ترک کردند و این وظیفه رسانه‌ها است که با رفع نگرانی و تحلیل‌های درست مبتنی با واقعیت‌های اجتماعی، به شهروندان نسبت به آینده سیاسی کشور اطمینان دهند.

به باور وی؛ رسانه‌ها انعکاس دهنده صدای مردم به دنیا و جهان است و رسانه‌ها باید این وظیفه خود را بهتر از هر وقت دیگر انجام دهند. رسانه در کنار این وظیفه بر شمردن کاستی‌های حکومت را نیز به عهده دارد و برای رفع این کاستی‌ها، باید با دایر کردن برنامه‌های تحلیلی، طرح کارشناسانه به حکومت ارائه نماید.

او افزود که در حال حاضر فاصله میان مردم و حکومت زیاد است و رسانه‌ها تلاش نمایند با برنامه‌های که روح و روان مردم را تلطیف می‌نماید، این شکاف را از میان بردارند. زیرا اگر شکاف میان مردم و حکومت بیشتر شود، حکومت نمی‌تواتد پایه‌های خود را محکم نماید. 

آقای مزاری در بخشی از سخنان خود در مورد آینده و احتمال جنگ در کشور گفت که دیگر در افغانستان جنگ نخواهد بود؛ زیرا زمینه‌های داخلی جنگ در کشور وجود ندارد و مردم به شدت خسته اند. همچنان انگیزه بیرونی نیز برای تداوم جنگ وجود ندارد و کشورهای همسیایه به ویژه ایران خواستارتامین صلح و ثبات در افغانستان است.

به باور او، ایران جنگ علیه افغانستان و طالبان را نمی‌خواهد و در شرایط کنونی با مقام‌های امارت اسلامی طالبان مشورت‌های عمده دارد. ایران سعی دارد در عرصه حکومت داری با طالبان همکار باشد.

سید هاشم علوی، مسوول خبرگزاری صدای افغان آوا در کابل این خبرگزاری را رسانه‌ای ارزش‌گرا خوانده و گفت که علی رغم رشد کار رسانه‌ها در چند سال گذشته، بیشر آنها لجام گسیخته نشرات داشتند، آگاهانه و نا آگاهانه فرهنگ بیگانه‌ را در کشور ترویج کردند که این امر به زیان خانواده‌ها تمام شده است‌.

یکی از رسالت‌های رسانه‌ها حقیقت جویی و مبارزه با شایعه‌پراکنی در شرایط کنونی است. بنابراین، رسانه‌ها باید نظر به زمان برنامه ارائه کنند. 

یار محمد رحمتی، رییس مرکز فرهنگی تبیان در کابل گفت که کار رسانه‌ای ارزنده و سازنده است و باید رسانه‌ها از این ظرفیت در زمینه آگاهی‌دهی و ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی مخاطبان خود استفاده نمایند.

این در حالی است که با تسلط امارت اسلامی طالبان در شش ماه گذشته، نزدیک به 250 رسانه در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی مسدود شده‌اند.

رسانه‌های افغانستان باید روشنگری کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد