رشد-درصدی-صنعت-افغانستان،-گامی-به-سوی-خودکفایی

شماری از مسوولان وزارت صنعت و تجارت کشور با تایید رشد ۸ درصدی صنعت افغانستان می گویند که اکنون در تولیدات زعفران، میوه های خشک، چرم، لبنیات و مشروبات غیر الکلی به خودکفایی رسیده ایم.

به گزارش افغان نیوز: ظهور الدین شیرزاد، معین انکشاف وزارت صنعت و تجارت ناوقت روز سه شنبه(31، ثور) طی یک کنفرانس خبری گفت که نبود برق کافی، ناامنی ها، نداشتن کانالازیسیون و سرک در پارک های صنعتی باعث که سرمایه گذاران و تاجران از پاک های صنعتی استفاده نکنند.

معین انکشاف و صنایع وزارت تجارت اظهار داشت که با وجود مشکلات امنیتی و تخنیکی سد راه تاجران، وزارت تجارت توانسته است 9 پارک صنعتی را در ولایت های بزرگ کشور چون بلخ، کابل، کندهار، هرات و غزنی به سرمایه گذاران توزیع نمایند.

آقای شیرزاد خاطر نشان ساخت که حدود 900 فابریکه در این 9 پارک صنعتی ولایت های بزرگ فعال می باشد و قرار است برای 13  پارک صنعتی دیگر در ولایت خوست و ولسوالی باریکاب کابل نیز زمین توزیع شود.

وی همچنان علاوه نمود که راه اندازی این پارک ها حدود 13.5 میلیون افغانی هزینه و برای 8 هزار تن به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند.

آقای شیرزاد می افزاید که افغانستان در سال گذشته در بخش صنایع ثقیله حدود 450 میلیون دالر را آهن، 520 میلیون دالر را نفت و 230 میلیون دالر را آرد واردات داشت.

در همین حال منیژه وافق، رئیس اتاق تجارت و صنایع بانوان می گوید که خانم ها طی دو سال اخیر رشد چشم گیری در بخش تجارت داشته اند. زیرا با وجود مشکلات ترانسپورتی و سایر موانع اجتماعی توانسته اند تنها در سال روان یک هزار و 200 میلیون دالر را در بخش تجارت زعفران و میوه های خشک سرمایه گذاری نمایند.

رئیس اتاق تجارت و صنایع بانوان اضافه می کند که رقابت های ناسالم نهادهای دولتی مرتبط و غیر مرتبط باعث بی نظمی و مختل شدن روند کار تجاری بانوان شده است.

از سوی هم، شیرباز کمین زاده ناامنی های اخیر در کشور را یکی از چالش های عمده سد راه پارک های صنعتی و تاجران عنوان نمود و گفت که تاکنون 100 فابریکه به دلیل ناامنی های اخیر و نبود برق در سال 2019 متضرر شده است.

کمین زاده، فرار جوانان از کشور را نیز عامل بی اعتباری افغانستان برای جذب سرمایه گذاری و بیرون شدن پول از افغانستان عنوان نمود.

رشد 8 درصدی صنعت افغانستان، گامی به سوی خودکفایی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد