عواید-وزارت-ترانسپورت؛--میلیارد-افغانی

وزارت ترانسپورت کشور پس از مدغم شدن با چندین نهاد دولتی دیگر، توانست به مبلغ ۲۸.۲ میلیارد افغانی در سال ۱۳۹۷ عواید داشته باشد.

به گزارش افغان نیوز: یما یاری، وزیر ترانسپورت کشور امروز یکشنبه( 25 حمل) طی کنفرانس مطبوعاتی با ارایه گزارش کاری سال 1397 گفت که وزارت ترانسپورت قدیم بنام اداره ترانسپورت، وزارت فواید عامه به نام اداره ملکی سرکها و اداره های هوانوردی، خط آهن و ریاست ترافیک به منظور بهبود وضعیت زیر چتر وزارت ترانسپورت گردآمده اند.

آقای یاری با بیان این مطلب می گوید که وزارت فواید عامه قدیم مبلغ 18.5 میلیارد افغانی از بودجه سال گذشته را به مصرف رسانیده است که حدود 97.5 درصد کل بودجه اداره ملی سرک های جدید می شود.

وزیر ترانسپورت که به نمایندگی از رییس جدید اداره ملی سرکها صحبت می کرد افزود که در سال گذشته نزدیک به یکهزار و 50 کیلومتر سرک سروی و یکهزار و 149 متر بازسازی های سرک تکمیل شد.

یما یاری در بخش وزارت ترانسپورت قدیم که به اداره ترانسپورت مسما شده است یادآور شد که این اداره در بخش ترانسپورت زمینی به میزان 813 میلیون افغانی افزایش عایدات داشته است.

رئیس اداره خط آهن اظهار داشت که عواید سال گذشته این اداره از خطوط آهن مزار شریف، آقینه، تورغندی و هرات بوده است که بیشترین اموال و محصولات ساختمانی، نفتی و سایر کالاها از این بنادر وارد کشور می شود.

در همین حال، محمد یما شمس، رییس اداره خط آهن ، سال جدید را سال تطبیق بیشترین برنامه های کاری در بخش خط آهن عنوان کرد و گفت که در سال 1397 حدود1.31 میلیون دالر دستاوردهای مالی داشته است.

آقای شمس تاکید می کند که این اداره در سال گذشته از 482 میلیارد بودجه انکشافی 85درصد آن را به مصرف رسانیده و از 1.4 میلیارد افغانی بودجه عادی 97 درصد مصرف کرده است.

وی همچنان اضافه نمود که 3.1 میلیون تن مواد نفتی، ساختمانی و غذایی وارد شده و مبلغ دوصد و 90 هزار افغانی بابت این انتقالات عاید برای کشور شده است.

رئیس اداره خط آهن تایید می کند که صادرات میوه و سبزیجات از طریق خط آهن صورت گرفته و عواید این بخش حدود 2 میلیون افغانی در سال گذشته بوده است.

آقای شمس علاوه کرد که افغانستان می تواند به عنوان دهلیز صادرات و واردات کالاها میان کشورهای منطقه باشد و برای ساخت این دهلیز 2.6 میلیارد سرمایه نیاز دارد و ترکمنستان 500 هزار دالر سهم خود را جهت استفاده از خاک افغانستان به عنوان دهلیز معاملات تعهد کرده است.

از سوی هم، محمد قاسم وقایی زاده، رئیس اداره هوانوردی می گوید که بیش از 8.1 میلیارد افغانی عواید این اداره بوده که حدود 97.4 درصد بودجه سال 97 اش را به مصرف رسانیده است.

آقای وفایی زاده می افزاید که مختل شدن سیستم هوایی پاکستان برای منطقه 12 میلیون دالر ضرر و 3 برابر مشکلات ضیاع وقت برای مسافران افغانستان وارد کرده است.

رئیس اداره هوانوردی برنامه های سال آینده این اداره را قرار ذیل یادآور شد:

توسعه میدان هوایی و ایجاد ترمینال هرات با ظرفیت 2 میلیون مسافر

احداث میدان هوایی بین المللی لوگر

ایجاد میکانیزیم برای پروازهای میدان هوایی ننگرهار

توسعه میدان هوایی نیمروز به منظور رشد اقتصادی کشور از طریق بندر چابهار

ایجاد ترمینال بین المللی به ارزش40 میلیون دالر و اعمار هوتل بین المللی در میدان هوایی کابل

جنرال داوود چکری، رئیس ترافیک نیز اهداف این ریاست را در چهار مرحله خلاصه کرد که عبارتنداز:

تنظیم ترافیک جاده ها

ایجاد شفافیت در کار ترافیکی

فعال سازی سیتم جلوگیری از تصادفات

رفع معضل عدد 39 از نمبر پلیت ها

عواید وزارت ترانسپورت؛ 28.2 میلیارد افغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد