رهایی-زندانیان-طالبان؛-صلح-نمی-آورد

تمام مراحل پروسه صلح در غیاب مردم افغانستان صورت گرفته و رهایی ۵ هزار زندانی طالبان بدون کاهش خشونت‌ها از سوی این گروه هیچ کمکی به پروسه صلح نخواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: رحمت الله نبیل، رییس پشین امنیت ملی کشور امروز( شبنه، 4 اسد) در نشست خبری گفت که مردم افغانستان باید بدانند که چرا زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در برابر رهایی 5 هزار زندانی گروه طالبان توسط حکومت افغانستان، در مراسم تالیف ریاست جمهوری شرکت می‌کند.

آقای نبیل تاکید کرد که مردم افغانستان نسبت به نیت پاکستان در پروسه صلح افغانستان شک دارد؛ اما امریکا برای اسلام‌آباد حق وتو در پروسه صلح افغانستان داده و اینکه چرا این حق به پاکستان داده شده پرسش‌های جدی را خلق کرده است. او تاکید کرد که مردم افغانستان نباید قربانی بازی‌های انتخاباتی امریکا و سیاست زلمی خلیلزاد شود.

به گفته نبیل صلح نیابتی در غیاب مردم افغانستان صلح پایدار شده نمی‌تواند و رهایی زندانیان زمانی نتیجه بخش خواهد بود که خشونت‌ها از سوی این گروه کاهش یابد. آقای نبیل افزود که داکتر عبدالله و اعضای مجلس نمایندگان باید از آدرس مردم افغانستان و با دیدگاه افغانی وارد گفتگوهای بین‌الافغانی شود نه از آدرس مشخص حکومت.

رییس پیشین امنیت ملی کشور افزود که اختلافات داخلی، فساد سیستماتیک و دوامدار در حکومت، به اعتماد ملی زیان وارد کرده است و فساد مانند موریانه بدنه نظام را که مردم افغانستان برای آن 20 سال زحمت کشیدند، از بین می‌برد و هزینه اختلافات رهبران حکومت را مردم افغانستان می‌پردازد.

به باور آقای نبیل در حال حاضر نه تنها تعبیض قومی و مذهبی در حکومت وجود دارد، بلکه تعبیض‌های شدید در برابر کادرهای علمی کشور نیز جریان دارد که این امر باعث تضعیف نظام و اعتماد ملی شده و مردم افغانستان همه روزه به سوی بی اعتمادی ملی روان است.

او تاکید کرد که در نتیجه مهندسی زلمی خلیلزاد بخشی از مردم افغانستان، گروه طالبان و حزب اسلامی بیرون از نشست بن نگهداشته شد. به گفته آقای نبیل در نتیجه مخالفت‌های خلیلزاد حزب اسلامی و گروه طالبان در نشست بن تروریست نام گرفت.

این‌همه در حالی است که پس از چهار ماه توافق صلح امریکا و طالبان هنوز گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز نشده و خشونت‌های گروه طالبان نیز در این مدت افزایش یافته است.

رهایی زندانیان طالبان؛ صلح نمی آورد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد