روابط-کابل-با-پکن؛-عبدالکبیر-و-شینگ-گفتگو-کردند

معاون سیاسی ریاست الوزراء در دیدار با  سفیر چین در افغانستان بر توسعه مناسبات میان کابل و پکن و تعامل افغانستان با سایر کشور‌ها، بحث و گفتگو کردند.

به گزارش افغان نیوز؛ مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء روز گذشته(یک‌شنبه، 27 حوت) با ژاو شینگ، سفیر چین در کابل دیدار نموده، در این دیدار سفیر چین بر توسعه مناسبات افغانستان و چین تاکید کرد و گفت که پکن از توسعه سیاسی و اقتصادی افغانستان حمایت می کند.

بر اساس خبرنامه ارگ ا.ا، شینگ گفته است که در جریان شش ماه مأموریت‌اش تلاش کرده است تا روابط افغانستان و چین بیشتر تقویت نماید.

سفیر چین در کابل گفته است که چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند و در نشست‌های بین‌المللی تاکید کرده است که باید با حکومت کنونی افغانستان تعامل صورت گیرد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های موجود در افغانستان، گفت که چین می خواهد برای جوانان افغان به شمول بخش صحت، در بسیاری از بخش ها بورسیه‌های تحصیلی را فراهم نماید.

شینگ در این دیدار  گفته است که در بخش مس عینک پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و سرمایه گذاری تاجران چینی به شمول پروسس و صادرات جلغوزه، در بخش های مختلف نتایج خوبی را در قبال داشته است.

معاون ساسی ریاست‌الوزرا، از موقف مثبت چین در نشست دوحه و سایر نشست ها در رابطه به افغانستان استقبال کرده، گفت که امارت اسلامی در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌ در عرصه‌های مختلف با چین متعهد می‌باشد.

سفیر چین، پروژه مسیر واخان را تحول خوب در مناسبات دو کشور عنوان کرده و گفت که با تکمیل شدن آن داد و ستد اقتصادی و تجارتی افزایش قابل توجه خواهد داشت.

معاون سیاسی ریاست الوزراء خواستار سرمایه گذاری چین در زیربناها، بزرگ‌راه‌ها، خط آهن و سایر پروژه‌های مهم و بزرگ شده است.

وی گفت که امارت اسلامی بر اساس سیاست خارجی اقتصاد محور خویش می خواهد که در سطح منطقه، تعاملات اقتصادی و سیاسی اش را با تمام کشورها توسعه دهد تا سبب تقویت اقتصادی، ثبات و توسعه افغانستان و منطقه گردد.

 عبدالکبیر از چین به عنوان همسایه و کشور دوست افغانستان یاد کرده و گفت که امارت اسلامی خواستار روابط خوب با چین واحد است و از ابتکار (یک راه و یک کمربند) رییس جمهور چین حمایت می کند.

وی با اشاره به پذیرش سفیر امارت اسلامی در بیجینگ، گفت که سایر کشورها نیز این راه را تعقیب نمایند.

به گفته معاون سیاسی ریاست‌الوزرا، امارت اسلامی می‌خواهد با کشور‌های منطقه تفاهم گسترده سیاسی و توسعه همکاری داشته باشد و می‌خواهد در تطبیق پروژه‌های بزرگ نقش بازی کند تا در منطقه نیز تقویت اقتصادی رونما گردد.

مولوی عبدالکبر، گفت همسایگان افغانستان اطمینان داشته باشند که امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای کسی تهدید متوجه گردد.

موصوف گفت که ا.ا آرزومند است که در نشست آینده شانگهای دعوت گردد و در کنفرانس متذکره منحیث عضو ناظر حضور داشته باشد.

‏وی خواستار همکاری در این بخش از چین شد و گفت که  چین منحیث قدرت اقتصادی، تجارب خویش را به‌ منظور تقویت اقتصادی با افغانستان شریک سازد.

روابط کابل با پکن؛ عبدالکبیر و شینگ گفتگو کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد