روابط-کابل–اسلام‌آباد-وارد-مرحله-جدید-شده-است

سفیر پاکستان در افغانستان، می‌گوید که حضور نیروهای خارجی در منطقه به روابط کابل–اسلام‌آباد آسیب زده‌بود و اکنون صفحه تازه‌ای میان دو کشور ایجاد شده‌است.

به گزارش افغان نیوز؛ منصور احمد خان، سفیر پاکستان در افغانستان، روز دوشنبه (۸ حوت) طی یک گردهمایی در شهر جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار، بر گسترش روابط تجاری میان افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

وی گفت که چند دهه جنگ نه تنها به افغانستان؛ بلکه به پاکستان نیز آسیب رسانده‌است، اما حالا صفحه تازه‌ای در روابط میان دو کشور باز شده‌است.

سفیر پاکستان گفت: «ما چالش‌هایی در رفت‌و‌آمد و نیز در بخش بازرگانان را درک کرده‌ایم؛ اما این چالش‌ها برخاسته از حضور و سیاست‌های نادرست نیروهای خارجی بوده‌است که در ۵۰ سال اخیر در منطقه حضور داشته‌اند. اکنون زمان آن فرارسیده تا به همه مسایل و چالش‌های خود پایان بدهیم و گام‌های عملی برداریم.»

این دیپلمات پاکستانی افزوده که اسلام‌آباد می‌کوشد سهولت‌های بیش‌تری را برای شهروندان افغانستان به ویژه بازرگانان فراهم کند. 

او گفت: «مسئولان وزارت فواید عامه افغانستان و وزارت خط آهن پاکستان باهم تماس‌هایی داشته‌اند و در این تماس‌ها روی طرحی کار کرده‌اند که بر بنیاد آن ساخت‌و‌ساز خط آهن از تورخم تا جلال‌آباد و در جنوب از چمن تا قندهار ایجاد گردد و این خط آهن پاکستان را به افغانستان و افغانستان را به ازبکستان وصل خواهد کرد.»

در همین حال، بازرگانانی که در این گردهمایی شرکت کرده‌بودند خواهان رسیدگی به چالش‌های تاجران افغانستان از سوی پاکستان شدند.

تور ملنگ، ریس اتاق سرمایه‌گذاری ننگرهار در این گردهمایی گفت: اگر برای بازرگانان یک راه جداگانه جور شود، فکر می‌کنم که روزانه دو تا دو صد و پنجاه تاجر و سرمایه‌گذار رفت‌و‌آمد می‌کنند و دادوستد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، بزرگان اقوام ننگرهار از مقام‌های پاکستانی خواستند که چالش‌های پیش‌آمده در تورخم و اسپین بولدک را بردارند و این گذرگاه‌ها را به روی رفت‌و‌آمد مسافران باز نگه‌دارند.

این اظهارات در حالی ابراز می‌شود که هفته گذشته در درگیری میان نظامیان پاکستانی و نیروهای دولت طالبان در اسپین‌بولدک کندهار سه غیرنظامی جان باختند و نزدیک به صد غیرنظامی و نظامی زخم برداشتند و نیز گذرگاه اسپین‌بولدک برای سه شبانه‌روز به روی رفت‌و‌آمد بسته شده‌بود.

یک هیات بلندپایه اقتصادی طالبان و پاکستان روز گذشته در مرز تورخم با همدیگر دیدار کردند تا مشکلات اخیر، چالش‌های موجود و تنش‌های جاری میان دو کشور به ویژه در بخش تجارت را برطرف کنند.

روابط کابل–اسلام‌آباد وارد مرحله جدید شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد