روز-بیرق-ملی؛-احترام-به-باورها،-هویت-و-آزادی-یک-ملت

حکومت افغانستان، امروز سه شنبه( ۷، اسد) به مناسبت گرامی‌داشت از روز بیرق ملی کشور اعلام نموده که احترام به بیرق زمانی معنای واقعی خود را پیدا می کند که به تمام تاریخ، مفاهیم و هویت ملی که در رنگ‌ها و نشانه‌های بیرق گنجانیده شده، باور و اعتقاد داشته باشیم.

به گزارش افغان نیوز: دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری با نشر اعلامیه گفته است که بیرق ها در ایجاد حس همپذیری، اتحاد اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون در چارچوب ملت‌- کشورها نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند. به همین دلیل، . امروز نزدیک به دو صد بیرق در سراسر جهان وجود دارد که هر کدام آن‌ها تاریخ، باورها، فرهنگ، هویت، وحدت و همبستگی یک ملت را بازتاب می دهد.

در این اعلامیه آمده است که اهمیت و نقش ویژه بیرق سبب می شود که مردم هر کشور صرف نظر از اختلافات سیاسی و تفاوت‌های فرهنگی به بیرق ملی شان احترام گذاشته و آن را گرامی بدارند. در حال حاضر بسیاری از کشورها یک روز از سال را به عنوان روز بیرق ملی جشن می گیرند.

حکومت افغانستان نیز روز 7 اسد را به عنوان روز ملی بیرق نامگذاری و اعلام کرده است. اکنون از این روز در سراسر افغانستان از سوی دولت و مردم با پرپایی مراسم ویژه جشن گرفته می شود.

"روز ملی بیرق" فرصتی را فراهم می سازد تا همه مردم کشور خود را در زیر چتر کلان به نام کشور و ملت ببینند و اذعان کنند که همه هویت‌ها، باورها و فرهنگ‌های فروملی در نهایت به یک هویت کلان دیگر به نام ملت- دولت تبدیل می شود که آن هویت، نشان وحدت و همبستگی، غرور، سرفرازی، آزادگی، افتخار، استقلال و حاکمیت ملی است.

بیرق ملی در واقع این مفاهیم ملی را در نقش‌ها، رنگ‌ها و نشانه‌های خود در تمام سال و در سراسر دنیا برجسته می سازد. ما اگر به این مفاهیم آشنا نباشیم و به آن‌ها باور نداشته باشیم؛ باید بفهمیم که معنا و فلسفه وجودی بیرق را نیز نفهمیده ایم. احترام صرف و نمایشی از بیرق کارساز نیست؛ احترام به بیرق زمانی معنای واقعی خود را پیدا می کند که به تمام تاریخ، مفاهیم و هویت ملی که در رنگ‌ها و نشانه‌های بیرق گنجانیده شده، باور و اعتقاد داشته باشیم.

بیرق ملی از یک طرف نشان دهنده تفکرملی، اندیشه ملی، تاریخ، فرهنگ و هویت ملی است و از جانب دیگر آمال و آرزوهای ملی را در چشم انداز روشن‌تر به نمایش می گذارد؛ پس بیرق دارای معنای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که ویژگی‌های جمعی مردم را در ابعاد مختلف نشان می دهد.

ما وقتی از روز ملی بیرق به شکل واقعی تجلیل می توانیم که زیرساخت‌های مادی و معنوی پیوند دهنده ساختارهای قومی و قبیله‌ای را به وجود بیاوریم و احساس تعلق خود را به ملت-شهروند و واحد جغرافیایی به نام افغانستان برجسته‌تر و قوی‌تر بسازیم.

در همین حال، وزارت امور داخله نیز با نشر تصاویری از بیرق کشور، آن را نماد عزت، غرور و سربلندی مردم افغانستان اعلام نموده است.

این درحالی است که حکومت افغانستان سال گذشته، در آستانه‌ی تجلیل از صدمین سال‌روز استراد استقلال کشور، هفتم اسد را روز ملی بیرق نام‌گذاری کرد.

روز بیرق ملی؛ احترام به باورها، هویت و آزادی یک ملت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد