روسیه-بر-ادامه-گفتگو-میان-امریکا-و-طالبان-تاکید-کرد

نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان، بر از سرگیری گفتگوها میان امریکا و طالبان تاکید دارد و آن را نقطه‌ی عطف رسیدن به صلح می‌خواند.

به گزارش افغان نیوز: ضمیر کابلوف، نماینده ویژه‌ی رییس جمهوری روسیه برای افغانستانتاکید می‌کند که بدون گفتگو با طالبان، برقراری صلح در افغانستان امکان پذیر نیست.

با این حال این دیپلمات ارشد روس در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه با دعوت از طالبان به مسکو سبب مشروعیت‌دهی به این گروه نمی‌شود، می‌گوید که طالبان مشروعیت‌شان را از میدان‌های جنگ به‌دست آورده اند.

ضمیر کابلوف گفت: "طالبان مشروعیت‌شان را از میدان‌های نبرد در برابر نیروهای بین المللی و حکومت افغانستان به دست آورده اند. این ضعف حکومت افغانستان است که نتوانسته دست بالایی داشته باشد. مشروعیت طالبان از این جا به دست می‌آید. ما مردم عملگرا و واقع بین استیم. ما می‌دانیم که بدون گفتگو با طالبان صلح در افغانستان نمی‌آید. از همین لحاظ، ما نیاز داریم که از آنان دعوت کنیم و گفتگو کنیم. ما نمی توانیم این را با رفتن به مخفی‌گاه‌ها انجام بدهیم. بنابراین ما آنان را به پایتخت‌مان می‌آوریم تا این فرصت را به وجود آوریم."

با این حال، پس از توقف یک‌بارگی گفتگوهای امریکا با طالبان، تحولات سیاسی چشمگیری در افغانستان به میان آمده که ظاهرا قاعده‌ی بازی را تغییر داده، از یک سو جنگ و درگیری بیشتر شده و از آن مهمتر، به رغم مخالفت طالبان، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده است.

نماینده‌ی پوتین اما تاکید دارد که انتخابات مهم‌تر از صلح است و عاقلانه می‌بود که در ابتدا صلح می‌شد و سپس انتخابات. اما این چیزی است که ما نمی توانیم حالا تغییر بدهیم.

او از سویی باور دارد که طالبان امروزی تفاوت زیادی با طالبان سال‌های ۹۰ دارند و رهبران این گروه در حال حاضر واقعیت‌های امروزی را درک می‌کنند.

با این حال او تاکید می‌کند که اگر طالبان بخواهند دوباره قدرت را انحصار کنند، جامعه‌ی جهانی به شمول روسیه در برابر آن می‌ایستد.

ضمیر کابلوف گفت: «آن‌ها بلا نیستند، انسان اند و نمی‌خواهند جان شان را هر ساله از دست بدهند. بلکه می‌خواهند یک برگشت با عزت داشته باشند. اگر طالبان یک برنامه‌ی مخفی برای احیا کردن تسلط ‌‌شان بر قدرت داشته باشند، ما واضح ساخته ایم که آن را نمی پذیریم و آن‌ها هم متعهد شده اند که چنین نمی‌کنند و از گذشته آموخته اند. آن‌ها می‌خواهند که در روند تقسیم قدرت از طریق نهادهای دموکراتیک حضور داشته باشند.

این در حالی است که رهبران سیاسی همواره از طالبان خواسته که از راه انتخابات در قدرت سهیم شوند؛ خواستی که با انتحار و خون‌ریزی به آن پاسخ داده شده است.

پس از توقف گفتگوهای امریکا با طالبان از سوی ترمپ، هیات این گروه برای نخستین بار دست به دامان مسکو شدند.

کابلوف می‌گوید که طالبان از مسکو خواسته که از هر آن چه برای ادامه‌ی گفتگوهای امریکا با طالبان می‌تواند انجام دهد، دریغ نکند. خواستی که ظاهرن پاسخ روسیه به آن مثبت بوده‌است.

آقای کابلوف با این حال تاکید می‌کند که منافع راهبردی روسیه در افغانستان، از طریق یک افغانستان مستقل و بی طرف و بدون هراس‌افگنی و مواد مخدر تامین می‌شود. به گفته‌ی او، روسیه هر چه می‌کند برای رسیدن به همین هدف است.

روسیه بر ادامه گفتگو میان امریکا و طالبان تاکید کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد