رولا-غنی-صلح-سه-روزه-را-قبول-نداریم

بانوی نخست کشور طی یک نشست در کابل خواستار صلح دوامدار شد و تصریح نمود؛ صلحی که در دو روز و سه روز می‌شود و سپس دوباره جنگ ادامه می‌یابد، کار نداریم.

به گزارش افغان نیوز: رولا غنی بانوی نخست کشور امروز یک شنبه(26، جوزا) در نشست زیر نام «گفتمان صلح و مصالحه» گفت که حفظ نظام، قانون اساسی، دست‌آوردهای چند سال اخیر و حقوق زنان برای مردم افغانستان حیاتی است.

خانم غنی با تاکید بر صلح دوامدر، افزود: این موضوع را بسیار تأکید می‌کنم، صلحی را که در دو روز و سه روز می‌شود و سپس دوباره جنگ ادامه می‌یابد، کار نداریم. ما صلحی را که پایدار و مورد پذیرش همه باشد، می‌خواهیم.

نشست «گفتمان صلح و مصالحه» از سوی شماری از جوانان برگزار شده بود. خانم غنی در این نشست نقش جوانان را در تأمین صلح برجسته توصیف کرد و تأکید کرد که مردم افغانستان به «گذشته تاریک» بر نمی‌گردند. زیرا جوانان آینده کشور اند و اجازه نمی‌دهند که افغانستان بار دیگر به گذشته برگردد.

رولا غنی صلح را یک نیاز بشری توصیف کرد و افزود که قانون اساسی یگانه مرجع تضمین‌کننده پایداری صلح و نظام کنونی است و روی رعایت حقوق اساسی همه افغان‌ها تأکید کرده است.

 بانوی اول تأکید کرد که نظام فعلی زمینه پذیرش همه افغان‌ها را فراهم کرد است اما این زمینه مشروط به پذیرش ارزش‌های ملی و نظام کنونی کشور است.

قرار است که در آینده نزدیک هفتمین گفت‌وگوی رسمی میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان برگزار شود. به دنبال آن انتظار می‌رود که گفت‌وگوی بین‌الافغانی صلح نیز به میزبانی قطر برگزار شود.

با این حال، تاکنون زمان رسمی و هم‌چنان هیأت اشتراک‌کننده دولت افغانستان مشخص نشده است. با همه این‌ها اما حفظ نظام، قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق زنان و دست‌آوردهای چند سال اخیر مردم پس از توافق احتمالی صلح هم‌چنان به عنوان یک نگرانی مطرح است.

رولا غنی: صلح سه روزه را قبول نداریم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد