روند-صلح-افغانستان؛-بازیچه-کشورهای-جهان

شماری از اعضای مجلس نمایندگان می گویند که روند صلح افغانستان بازیچه دست کشور های جهان شده و حکومت از این روند به حاشیه رانده شده است.

به گزارش افغان نیوز:سید نادرشاه بحر نماینده مردم غور در مجلس نمایندگان بیان میکند که حکومت افغانستان چندین بار خواستار مذاکره صلح با طالبان شد، اما طالبان این خواست را رد کرده است.

از سوی هم چندین کشور در زمینه صلح افغانستان دست به کار شده ولی تاکنون نتیجه‌یی در پی نداشته است، وی میگوید که صلح افغانستان بازیچه کشور های منطقه و جهان  گردیده است.

او علاوه میکند که کشور ها، رقابت بین المللی شان را در روند صلح افغانستان دنبال میکنند و میخواهند از همدیگیر پیشی گیرند که این امر روند صلح را به ناکامی سوق میدهد.

آقای بحر علاوه میکند که با وارد شدن کشور های مختلف در روند صلح افغانستان، دولت و مردم افغانستان کاملا به حاشیه رفته اند.

لالی حمید زی عضو مجلس نمایندگان تاکید دارد که افغانستان نظام و قانون مشخص دارد و اگر صلحی میخواهد در کشور عملی شود، باید یک طرف آن دولت قرار داشته باشد در غیر آن صلح نتیجه بخش نیست.

شیرین محسنی عضو دیگر مجلس نمایندگان در این مورد میگوید که باید در مورد روند صلح افغانستان مجلس نمایندگان و دولت افغانستان اعلامیه واضح و روشن داشته باشند.

او میگوید که اکثر گتفگو های صلح در کشور های بیرونی و دور از دید مردم افغانستان انجام می شود و این امر برای افغان ها قابل قبول نیست، باید مذاکرات صلح در مشوره با مردم صورت گیرد.

از سوی هم غلام حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک در مجلس نمایندگان می گوید که آمریکا؛ دولت افغانستان را از روند صلح به حاشیه برده است.

او باور دارد که در افغانستان باید وفاق ملی شکل گیرد و دولت در روند صلح نقش اساسی داشته باشد، در غیر آن صلح افغانستان بی ثمر خواهد بود.

قابل ذکر است که در حال حاضر کشور های چون آمریکا، عربستان، امارات، پاکستان، روسیه و ایران به صورت مستقیم در روند صلح افغانستان دخیل اند  هر کدام به نوبه خود کاری برای صلح در افغانستان انجام میدهد، اما اینکه در این عملکرد ها چه اندازه منافع ملی افغانستان در نظر گرفته می شود نامشخص است.

روند صلح افغانستان؛ بازیچه کشورهای جهان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد