روند-صلح-باید-موجب-اجماع-ملی-گردد

رئیس جمهورغنی در مراسم معرفی رئیس جدید شورای عالی صلح گفت که صلح پشت درهای بسته صورت گرفته نمی تواند و پروسه صلح باید به اساس یک گفتمان سرتاسری ملی موجب اجماع ملی شود.

به گزارش افغان نیوز: روز گذشته محمد کریم خلیلی در حضور رئیس جمهور و افراد بلند رتبه دولتی رسما به عنوان رئیس شورای عالی صلح به کارش آغاز کرد.

رئیس جمهورغنی در این مراسم گفت معنی دولت قوی قدرت شخصی نیست، بلکه حاکمیت قانون، تطبیق قانون اساسی و تامین مساوات هر افغان با افغان دیگر است.

رئیس جمهور کشور علاوه کرد که صلح پشت درهای بسته صورت گرفته نمی تواند. پروسه صلح باید به اساس یک گفتمان سرتاسری ملی موجب اجماع ملی شود تا همه، قیمت جنگ و مزایای صلح را محاسبه کرده بتوانیم.

رئیس جمهور گفت که به سه بعد وضعیت فعلی باید توجه صورت گیرد: اول بُعد سیاسی و روحی که موجب می گردد تا فکر وسط مدت و دراز مدت کنیم، بُعد دوم این است که شکل و نوع جنگ تغییر کرده است و ما تحت حمله شبکه های تروریستی قرار داریم و بُعد سوم عوامل منطقوی جنگ است که باید در این خصوص به نتیجه برسیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد که مباحث سیاسی در یک جامعه مستقل طبیعی است، اما به جای جنگ هر گونه سیاستی که جانشین آن می شود و در چوکات منافع ملی باشد، قابل قبول است.

محمد اشرف غنی از فداکاری و شجاعت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور ستایش کرده، گفت که قوت افغانها را غلط محاسبه نکنید، این قوت ایمان و ارادۀ ملی است. وی افزود: ریشه های که ما را حوصله بزرگ می دهد و بالای اهداف بزرگ متمرکز می سازد، نتیجه قربانی های صد نسل ماست.

وی گفت که میان نایل آمدن به صلح و صلح پایدار باید تفکیک صورت گیرد، زیرا صلح نمودن پروسه خاص و صیانت آن پروسه دیگری است.

رئیس جمهور از رئیس جدید و اعضای رهبری شورای عالی صلح خواست که این شورا در سه اجماع از جمله، اجماع اجتماعی که خانواده و تمام اقشار را در بر می گیرد، اجماع سیاسی که پارلمان، احزاب، علما، شخصیت های جهادی و نهادهای جامعه مدنی را احتوا می کند و اجماع امنیتی که ملی و مسلکی سازی نهادهای امنیتی و دفاعی کشور می باشد، گام های استوار بردارند.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت که بی اتفاقی، ناامنی و ایجاد فضای زهراگین به نفع ملت نیست.

روند صلح باید موجب اجماع ملی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد