روند-کابل-برای-تامین-امنیت-و-صلح-دوامدار-خواهد-بود

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور در بیانیه پایانی اولین نشست پروسه کابل گفت که «روند کابل» به عنوان یک چترکلان برای ادامه مشوره‌ها و همکار‌یها برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان دوامدار خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: هرچند زمان نشست بعدی این پروسه مشخص نشد اما عبدالله گفت که بعد از مشوره‌های لازم با اشتراک کنندگان، زمان و مکان  برگزاری جلسه بعدی اعلام می‌گردد.

رئیس اجرائیه کشور یک بار دیگر تاکید کرد که حکومت، با افرادی که خواهان صلح هستند، آماده صلح است، اما جواب کسانی که به فعالیت های تروریستی ادامه میدهند را نیز خواهد داد.

عبدالله گفت که ما دنبال تحقق عدالت هستیم و اراده ما برای یک آینده روشن و مسالمت‌آمیز می باشد و کسانی که از تروریزم استفاده ابزاری میکنند، ناکام خواهند شد.

رئیس اجرائیه علاوه کرد:"پیامم برای آنانی‌که در بردگی به‌سرمی‌برند، شست‌وشوی مغزی شده‌اند و به عنوان ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند این است که برای قتل انسان‌های بی‌گناه اجر و پاداشی در انتظارتان نیست".

وی تصریح کرد که حکومت وحدت ملی تلاش کرده تا زمینه وصل‌شدن منطقه‌ای را فراهم سازد.

به گفته عبدالله:" با همه کشورهای همسایه روابط نیک داریم. ما نیت سوء در قبال هیچ یک از کشورهای همسایه نداریم. به تمام کشورهای همسایه اطمینان می‌دهیم که هیچ‌گاه نیت بدی در قبال آنان نداشته‌ایم و نداریم. خیر تمام همسایه‌ها و منطقه را می‌خواهیم. در مقابل ،خواهان عمل متقابل هستیم و می‌خواهیم به عنوان یکی از اعضای جامعه جهانی به صورت مساوی و مستقل مورد احترام باشیم".

چشم‌انداز افغانستان برای منطقه روشن و ساده است؛ ثبات زمینۀ وصل‌شدن منطقه‌ای، توسعه منطقه‌ای و همگرایی در زمینه ترانسپورت، انرژی، اقتصاد، تجارت، رفاه و هم‌پیوستگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای ملت‌های منطقه را فراهم می‌سازد.

اما دکتور عبدالله در بخش های از سخنان خود که از توسعه و پیشرفت در عرصه های مختلف سخن گفت، اعتراف کرد که در بخش تامین امنیت ناکام بوده است.

اما او تاکید کرد که باید اختلافات حزبی و گروهی را کنار بگذاریم و با بسیج ساختن تمام نیروهای فعال سیاسی و اجتماعی به اهداف و روایت‌های مشترک دست یابیم و باهم متحدانه با برنامه‌های خشونت‌آمیز دشمنان خویش مقابله نماییم.

به گفته او؛ این بسیح نیازمند بازنگری استراتیژیک، اراده سیاسی، همکاری نزدیک و کنارگذاشتن تبعیض در گفتار، عمل و برنامه‌ریزی است.

عبدالله عبدالله : با در نظر داشت حساسیت‌های موجود، ما نیازمند اولویت‌بندی کارهای خود هستیم و نباید اجازه دهیم کارهای ثانوی و غیرمهم برای ما دست و پاگیر شوند.

رئیس اجرائیه افزود:"در برابر انتقادها و اعتراضات مدنی باید مدارا پیشه نماییم و صبور باشیم. مردم افغانستان خسته شده‌اند، آسیب دیده‌اند و خشمگین‌ هستند. حق قانونی آنان است تا دیدگاه‌های خویش را با استفاده از تظاهرات مسالمت‌آمیز و حرکت‌های مدنی ابراز نمایند. من به هیچ‌صورت این حق اساسی را از کسی سلب نمی‌کنم و به‌ هیچ‌صورت نمی‌پذیرم و به کسی اجازه نمی‌دهم تا به شهروندانِ تابع قانون آسیب برساند. به این اساس تراژیدی روزهای پسین باید به صورت شفاف بررسی گردد".

داکتر عدبالله بیان کرد که اولویت های حکومت در لحظات کنونی دو جنبه دارد: یک؛ توجه به تهدیدی که ما به آن روبرو هستیم، و دوم؛ مطالعۀ انتقادات داخلی که پیشنهادات سازنده برای بهبود وضعیت امنیتی و دیگر اولویت‌های مهم کشور دارند.

وی بیان کرد که باید در این زمینه با جریان های سیاسی وفعالان مدنی مشوره صورت گیرد و در صورتیکه این مشوره ها به تغییر مسئولان ارشد سیاسی رای دهند، باید آنهاد تبدیل شوند.

هدف نهایی ما صلح عادلانه است. این روند ملی باید به اساس برابری، کثرت‌گرایی و همه‌شمول بودن شکل گیرد. موفقیت این روند نیازمند اجماع مثبت منطقه‌ای و جهانی است.

این در حالی است که بسیاری از اگاهان نشست پروسه کابل را بی نتیجه در روند صلح و امنیت کشور میدانند و تاکید دارند، باید نشست های بین الافغانی برگزار شود.

 

روند کابل برای تامین امنیت و صلح دوامدار خواهد بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد