ریاست-جمهوری-برای-حل-بحران-باید-چند-بعدی-فکر-کنیم

رئیس جمهوری غنی میگوید که در حال حاضر جنگ در نقاط مختلف کشور جریان دارد و این جنگ تحمیلی باید پایان داده شود وبرای رفع این بحران نیاز است که چند بعدی فکر کنیم.

به گزارش افغان خبر: محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور روز گذشته با اشتراک کننده گان برنامه آموزشی که از سوی دفتر شورای امنیت ملی برگزار گردیده بود، دیدار کرد.

 رئیسجمهور کشور گفت که جنگ و صلح از موضوعات مهم میباشند که نیاز به اندیشیدن دارند. او افزود که شکل و ماحول جنگ و عناصر تأمین صلح در کشور به گونۀ دوامدار در حال تغییر میباشند و ما باید هم به تجارب خود و تجارب مقایسوی توجه نماییم.

رئیسجمهور کشور گفت: تهدید، واقعات آنی، کوتاه بودن دوران تصمیم گیری و مدیریت تغییر و تحول، چهار عنصر مهم در تعریف بحران میباشند. او اضافه کرد که بحران، موجودیت یک ساختار را تهدید مینماید و این تهدید به گونۀ ناگهانی واقع میشود که قابل پیش بینی نمیباشد. وی تاریخ را منبع مهم برای تعریف، تشخیص و مدیریت بحران دانست.

محمداشرف غنی گفت، اکثر بحرانهای که در غرب اتفاق میافتد ماحول باثبات دارند، زیرا این کشورها بحران‏ها را در هر سطحی که باشند، با توجه به رهبری با ثبات، مدیریت واضح و منابع که در اختیار دارند، مدیریت می‏کنند؛ اما در افغانستان حالت متفاوت میباشد، زیرا کشور ما از ۴۰ سال بدینسو در ابهام به سر میبرد و  نظام با ثبات ندارد.

رئیسجمهورغنی شجاعت و تلاشهای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را مورد ستایش قرار داده گفت: مشکلات ما چند بعدی است، بنابرین برای مدیریت بحران باید چند بعدی فکر کنیم.

رئیس‏جمهور تصریح کرد که مشکلات ما زنجیره یی می باشد و برای حل این مشکلات باید همزمان توجه و تحرک ایجاد شود. او افزود که تحرک تنها در یک نهاد نه، بلکه باید سراسری سنجش گردد. در اینجا بخاطری بحران به وجود می آید که برخی افراد که منافع شان در خطر باشد، تغییر را به عنوان یک چالش بزرگ می پندارند و در مقابل آن جهت گیری میکنند.

رئیس جمهورغنی گفت، رهبری و مدیریت ما باید به طور اساسی دو بعدی باشد، تا هم بحران و هم تحول را مدیریت نماییم. او علاوه کرد که ما باید برای مدیریت بحران و مدیریت تغییر و تحول وقت بگذاریم و به شکل دقیق آنرا سنجش کنیم. او گفت، اگر در دو سال گذشته، ما فکر اساسی و متوازن نمی‏کردیم، به حالت سقوط مواجه میشدیم، زیرا بدون تحول مردم ناامید میشدند.

رئیس‏جمهور غنی از تلاشهای مردم و مسوولین نهادهای مختلف دولتی به‏خاطر ایجاد یک اجماع سراسری در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، تشکر کرد. او افزود که این بدین معنا نیست که ما با بحران روبرو نبودهایم، بلکه از بحران موفقانه بیرون شدیم.

محمداشرف غنی گفت، که در نتیجه مدیریت بحران در خصوص نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، ما توانستیم بر اساس یک مدیریت واضح در مطابقت به منافع ملی و بینالمللی، همکاری استراتیژیک و مناسبات دوستانه میان افغانستان و امریکا و همچنان اجماع بینالمللی را در رابطه به افغانستان دوباره احیا نمائیم.

وی افزود: در نتیجۀ مدیریت بحران، برای تقویت نیروهای امنیتی ودفاعی کشور با ایالات متحدۀ امریکا مدیریت واضح بر اساس منافع ملی و بینالمللی؛ و استراتیژی همکاری میان افغانستان و امریکا، مناسبات دوستانه و اجماع بین‏المللی در رابطه با افغانستان را دوباره ایجاد نمودیم.

رئیس‏جمهورغنی گفت، زمانیکه برای مذاکرات -دولت با دولت- در مرکز نظامی پاکستان رفتم، تقریباً اکثریت مردم بالای من انتقاد کردند، زیرا آنان تنها یک بعد قضیه را دیده بودند. آن‏ها به صحبت و تشخیص توجه نکرده بودند، که گفتم: "پاکستان با افغانستان در یک جنگ نااعلام شده قرار دارد" و آنها را مجبور ساختم که این تعریف را قبول کنند.

او افزود که اگر چنین رفتاری را با آنان انجام نمیدادم، نه کمکهای شانرا رد  میتوانستم و نه هم برای شان گفته میتوانستم که کمکهای اعلام شده تانرا با افغانستان، در راستای مبارزه با تروریزم در کشور خود تان به مصرف برسانید.

رئیس جمهورغنی گفت، سال۱۳۹۴  سال بقای ما بود، زیرا هر هفته و ماه بحران بود، فضای اعتماد کم بود، اما ما و شما باور داشتیم که فرزندان صدیق کشور از خاک خود دفاع میکنند، امیداست این برای تان ثابت شده باشد که افغانستان سرقوماندان اعلی دارد و تا آخرین لحظه از شما حمایت میکند.

وی گفت که سال گذشته ما در دو عرصه به چالش مواجه بودیم، نخست جنگ؛ و دوم افکار، بحث، نظریات و قناعت دادن، که هر دو را همزمان مدیریت کردیم، زیرا اگر این دو عرصه همزمان مدیریت نمیشد موفق نمیگردیدیم.

رئیسجمهورغنی گفت، اکنون نیروهای امنیتی و دفاعی ما حداقل در ۱۵ مکان به شکل همزمان توانمندی جنگ را دارند و کاری که در گذشته طی یک هفته انجام میشد، حالا در در کمتر از یک روز انجام میشود. او اضافه کرد که حین بحران، ظرفیت سازی کار دشوار است، تشکر از شما که همزمان هم تمرکز و هم ظرفیت را ایجاد کردهاید.

رئیسجمهور گفت، سه سال آینده سالهای موفقیت و توانمندی ماست و این خاک به ثبات خواهد رسید، از این جهت باید همزمان تحرک مناسب ایجاد نماییم. او افزود که تحرک نیروهای امنیتی و دفاعی و هدف ما برای سه سال آینده این زمینه را فراهم میسازد که به دست آوردهای بزرگی نایل آئیم.

رئیسجمهور کشور گفت که در چهارده سال گذشته مصئونیت افغانستان به دوش نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بود، اما در سه سال آینده بخشی از آن میان سکتورهای عدلی و قضایی و اقتصادی تقسیم میگردد. وی افزود: به هر اندازه که در سکتور عدلی و قضایی اصلاحات به وجود آید، به همان اندازه مسئولیت نهادهای امنیتی و دفاعی کشور کم میشود.

محمداشرف غنی گفت که در زمان بحران باید دست‎‎‎پاچه نشویم، فضای ملامتی و ترس را ایجاد نکنیم زیرا مدیریت بحران به امید وابسته است. وی افزود: ما باید سیستمهای مدیریتی را ایجاد کنیم و به هر اندازۀ که مدیریت بیشتر گردد، زعامت آسان میشود.

رئیسجمهور به مسئولین نیروهای امنیتی و دفاعی کشور گفت که تجاربی را که از حالات و شرایط  میآموزید، آنرا به شکل دوامدار با دیگران شریک سازید.

رئیسجمهور غنی خاطرنشان کرد که هدف دشمنان افغانستان سقوط نظام و به طور کلی بربادی کشور بود و تلاش داشتند که در سال جاری یک و یا دو ولایت کشور را تصرف کنند.

رئیسجمهور در اخیر سخنانش گفت که از نظر استراتیژیک ما به بحران اساسی تمرکز کردیم و در نتیجه آن استقلال و تمامیت ارضی را حفظ  و ظرفیت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را ارتقا دادیم تا زمینه موفقیتهای بیشتر را فراهم گردد.

ریاست جمهوری: برای حل بحران باید چند بعدی فکر کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد