ریشه-های-افراط-گرایی-به-مدارس-دینی-بازمی-گردد

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در یک سخنرانی ۴۴ دقیقه ای در ایران گفت که ریشه های افراط گرایی و رشد آن در افغانستان به مدارس دینی بازمی گردد. به باور وی، بسیاری از خانواده های فقیر که توان پرداخت هزینه های آموزش فرزندان خود را در مکاتب ندارند، آن ها را به مدارس دینی می فرستند.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی کشور که برای شرکت در کنفرانس امنیتی تهران به این شهر سفر کرده بود، عصر روز گذشته(یک شنبه ۱۷ جدی) در نشستی علمی پژوهشی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، بعد از یک سخنرانی ۴۴ دقیقه ای، به سوالات تعدادی از استادان دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و خبرنگاران پاسخ داد.

آقای صالح در مورد حمله تروریستی ۷ جدی بر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان و ناکامی دولت در مبارزه با ترویج ایدئولوژی افراط و تکفیر گفت: "تنها بحث برنمی گردد که دولت افغانستان ضعیف است، بلکه سرمایه گذاری که در جنگ افغانستان صورت گرفت، برای ایجاد گسست صورت گرفت و باورهای ما دچار گسست شد؛ شیرازه افغانستان از هم پاشید و افغانستان سال ها درگیر جنگ های نیابتی شد؛ این ضعف ها باعث گردید که شماری از حلقات سوءاستفاده کنند".

وی خاطرنشان کرد که ریشه های افراط گرایی و رشد آن در افغانستان به مدارس دینی بازمی گردد. به باور امرالله صالح، بسیاری از خانواده های فقیر که توان پرداخت هزینه های آموزش فرزندان خود را در مکاتب ندارند، آن ها را به مدارس دینی می فرستند؛ مدارس دینی که از طرف وهابی ها و افراطیون تمویل می شود و این موضوع به فقر و بیچارگی وابسته می باشد که جنگ به ارمغان آورده است.

رییس پیشین امنیت ملی در عین حال گفت که یک تعداد از رهبران طالبان با بافت اجتماعی افغانستان آگاهی ندارند؛ از مدارس دینی فارغ شدند و به جبهه جنگ اعزام گردیدند، اما تمام رهبری طالبان این مشخصه را ندارند.

ریشه های افراط گرایی به مدارس دینی بازمی گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد