رییس-جمهور-احزاب-سیاسی-نماینده-مردم-نیستند

رییس جمهور غنی در واکنش به پیشنهاد احزاب سیاسی مبنی بر از سرگیری پروسه ثبت‎نام رای‎دهندگان، گفت که این افراد نماینده مردم نیستند که به آنان اختیار تصمیم گیری داده شده باشد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، امروز یک شنبه(24، سرطان) طی یک نشست خبری در واکنشی تند نسبت به این پیشنهاد گفت که امکان از سرگیری پروسه ثبتنام رایدهندگان به شکل بیومتریک وجود ندارد.

وی علاوه کرد که آیا بیومتریک در مدت شش ماه ممکن است؟ آیا مردم میخواهند پارلمان تمدید شود؟ آیا مردم میخواهند که انتخابات به عقب بیفتد و بحران سیاسی بروز کند؟ باید در این مورد قضاوت واضح و عادلانه وجود داشته باشد.

غنی افزود کرد که از زمان شروع پروسه ثبتنام رایدهندگان در ۲۵ ماه حمل تا ختم این پروسه در وسط ماه سرطان، بین هفت تا هشت میلیون رایدهنده ثبتنام شدهاند.

به گفته او، این در حالی است که سازمان ملل متحد برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالیها در افغانستان ثبتنام ۴٫۲ میلیون نفر رایدهنده را کافی دانسته است.

آقای غنی همچنان چهرههای سیاسی و احزابی که خواستار از سرگیری پروسه ثبتنام رایدهندگان شدهاند را به نداشتن طرح و دادن “میلیاردها دشنام” به حکومت متهم کرد.

او علاوه کرد که در چهار سال گذشته، چهل درصد اداره امور به دست آنها بوده است، ولی “آنها در این مدت چه کاری کردهاند؟”

اشرف غنی گفت که این افراد، نماینده مردم نیستند و مردم به آنها اختیار تصمیمگیری ندادهاند.

رییس جمهور همچنان از تشکیلات نظامی بعضی از احزاب انتقاد کرد و گفت که “این مردم وقتی قوای مسلح دارند، چطور [تشکیلات] خود را حزب سیاسی مینامند؟”

وی با بیان اینکه نیاز است تا بحران در افغانستان خاتمه یابد علاوه کرد که جامعه افغانستان به احزاب سیاسی نیاز دارند و احزاب هم باید مسوولیتهای خود را درک کنند.

این درحالی است که روز گذشته نمایندگان و رهبران حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، حزب جنبش اسلامی، حزب محاذ ملی، حزب جبهه ملی نوین، جریان سیاسی موسوم به شورای حراست و ثبات و نماینده حامدکرزی رییس جمهور سابق کشور با تهیه یک پیشنهاد چند مادهای خواستار بازنگری در پروسه ثبتنام رایدهندگان و نظام انتخاباتی در کشور شدند.

رییس جمهور: احزاب سیاسی نماینده مردم نیستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد