رییس-جمهوری-غنی-به-قرقیزستان-رفت

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور صبح امروز در رأس یک هیات عالی‌رتبه دولتی به منظور اشتراک در نشست همکاری‌های شانگهای به قرقیزستان رفت.

به گزارش افغان نیوز: در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری که امروز پنج شنبه (23، جوزا) منتشر شده، آمده است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی صبح امروز در رأس یک هیات عالی‌رتبه دولتی به منظور اشتراک در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای، عازم بیشکیک پایتخت قرقیزستان شده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افزوده است، آقای غنی ضمن سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای، در حاشیه این اجلاس با شماری از رهبران و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان نیز دیدار خواهد کرد.

پس از به‌وجودآمدن داعش و افزایش تهدید تروریزم در افغانستان، سازمان همکاری‌های شانگهای تصمیم گرفته تا افغانستان را به‌صورت مستقیم در سال ۲۰۱۲ از کشورهای تحت بررسی این سازمان به عضو ناظر تبدیل کند که هم‌مرزبودن با آسیای میانه از عمده‌ترین دلایل آن است.

سازمان همکاری‌های شانگهای یا Shanghai Cooperation Organization در سال ۱۹۹۶ به‌منظور غیرنظامی‌سازی مرزها –به‌خصوص مرزهای آسیای میانه و چین- به‌میان آمد. در آن‌زمان روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان پنج عضو اصلی این سازمان بودند. ازبکستان در سال ۲۰۰۱ میلادی به‌طور رسمی، ششمین عضو این سازمان شد. منشور آن از سوی دولت‌های عضو در سال ۲۰۰۲ و در سن‌پترزبورگ روسیه تصویب شد.

هم‌اکنون کشورهای روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، هند و پاکستان اعضای دایمی این سازمان‌اند و افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز اعضای ناظر (Observer) آن محسوب می‌شوند.

رییس جمهوری غنی به قرقیزستان رفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد