سادات-از-انزوای-سیاسی-شان-لب-به-انتقاد-گشودند

اتحاد شورای‌های سادات از عدم حضور قوم سادات در پروسه صلح و شورای عالی مصالحه ملی انتقاد کرده و می‌گوید که در پروسه‌های ملی باید از ظرفیت‌ها و نخبگان این قوم استفاد شود.

به گزارش افغان نیوز: کبیر امیری، رییس جرگه سادات، امروز سه‌شنبه( ۱۶، جدی) در نشستی زیر نام" اعلام همکاری و موقف سادات افغانستان در روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی" گفت که دو طرف درگیر جنگ باید قوم سادات را نادیده نگیرند و از ظرفیت این قوم برای بهبود روند صلح استفاده کنند. 
آقای امیری افزود که سادات در شورای عالی مصالحه ملی در حاشیه قرار گرفته و باید رهبری این شورا حضور معنادار سادات را تامین کند. 
او افزود، تا زمانی که اقلیت‌ها و اقوام کشور در پروسه‌های ملی سهم نداشته باشند، صلح پایدار تامین نخواهد شد. 
آقای امیری از گروه طالبان خواست که دیگر به جنگ و خشونت‌های خود ادامه‌ ندهد و به پروسه صلح صادق باشد؛ زیرا در جنگ آنان، مردم ملکی و بی‌گناه افغانستان قربانی می‌شود. 
سید رقیب‌الله سادات، رییس شورای اجتماعی سادات در این نشست گفت که صلح خواهی نباید تنها در گفتار باشد بلکه هردو طرف اقدام جدی را در راستای تامین صلح و پایان جنگ بردارند. 
آقای سادات بیان کرد؛ صلح به معنای بیرون شدن خارجی از  افغانستان و توافق زلمی خلیلزاد با طالبان نیست بلکه توافق مردم افغانستان با گروه طالبان و تامین عدالت اجتماعی است. 
او تلفات مردم ملکی را در جریان سه ماه گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر غیر قابل قبول دانسته و گفت که بحث روی چگونگی نظام آینده در کشور که ۹۹ درصد آن مسلمان است نیاز نه بلکه بهانه جویی است. 

آقای سادات همچنان گفت که کشورهای همسایه به دنبال امتیاز از پروسه صلح افغانستان است. 
سید عبدالناصر یعقوبی، عالم دین گفت که برخی‌ها در حکومت به دنبال حذف شماری از اقوام ساکن در کشور هستند،اما سادات دیگر انزوایی سیاسی را نمی‌پدیرند. 

او تاکید کرد که حذف اقوام و اقلیت‌های کشور از پروسه‌های ملی چون صلح اتحاد را میان اقوام در افغانستان خدشه‌دار می‌سازد. 
آقای یعقوبی گفت که ما خواستار حضور سادات در تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی هستیم و باید پروسه‌های ملی شفاف باشد. 
این درحالی است که هیات مذاکره کننده حکومت پس از وقفه ۲۰ روزه، برای آغاز دور دوم گفتگوهای بین‌الافغانی عازم قطر و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان وارد کابل شده است.

سادات از انزوای سیاسی شان لب به انتقاد گشودند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد