سال-روز-استقلال-افغانستان،-با-نثار-گل-از-سوی-رئیس-جمهور-بر-پای-منار-آزادی-تجلیل-شد

نود وهفتمین سالروز استرداد استقلال کشور امروز با حضور رئیس جمهورغنی و رئیس اجرائیه و دیگر مقام های دولتی با نثار کردن گل بر پای منار آزادی در کابل بزرگداشت شد.

به گزارش افغان خبر: هم‌زمان با این، در شمار زیادی از ولایات کشور این روز از سوی ادارات محلی تجلیل شد و مردم نیز با ابراز احساسات وطن‌دوستی این روز را به خوشی نشستند.

در برنامه تجلیل از 28 اسد امروز (اشرف غنی رئیس‌جمهور، داکتر عبدالله رئیس اجرائیه، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت، نمایندگان پارلمان، متنفذین سیاسی، افسران ارشد نظامی) حضور داشتند.

تجلیل از این روز در تاریخ کشور فرار و نشیب‌های زیادی داشته است اما در زمان حکومت آقای کرزی با تیر اندازی به‌سوی مقام‌های حکومتی تجلیل از این روز کمرنگ شد.

۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ هجری شمسی مصادف با ۱۹ اوت سال ۱۹۱۹ میلادی انگلیسی‌ها مجبور به امضای توافقنامه استقلال افغانستان شدند.

«امان‌الله خان» پادشاه وقت افغانستان از  نیروهای انگلیسی خواست که به شکل مسالمت‌آمیز افغانستان را ترک کنند و استقلال این کشور را به رسمیت بشناسند، اما آن‌ها نپذیرفتند و امان‌الله خان مجبور به مبارزه مسلحانه علیه آن‌ها شد.

هرچند پیش از آن در تاریخ 24 حمل همان سال سخنان تند امان‌الله خان در مورد آزادی افغانستان و منع کردن انگلیسی‌ها در امور داخلی افغانستان را شماری مبنای استقلال کشور می‌دانند، اما به‌صورت رسمی 28 اسد را به‌عنوان سالروز استرداد استقلال کشور تجلیل می‌کنند.

سال روز استقلال افغانستان، با نثار گل از سوی رئیس جمهور بر پای منار آزادی تجلیل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد