سخنگویان-حکومت-حق-دسترسی-به-اطلاعات-را-زیرپا-می‌کنند

نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان " نی " می‌گوید: شکایت‌های خبرنگاران در این اواخر نشان می‌دهند که وضعیت دسترسی به اطلاعات در کشور بیش از حد خراب شده و نهاد های مهم حکومتی چون وزارت های داخله، دفاع، مالیه، صحت عامه، امنیت ملی و حتی ارگ و شورای عالی مصالحه از ارایه اطلاعات دقیق به خبرنگاران سرپیچی می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی "نی" دیروز دوشنبه( 23، سرطان ) در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که وزارت های داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی در پیوند به این موضوع در فهرست اول قرار دارند و پس از آن ارگ ریاست جمهوری، وزارت های مالیه، صحت عامه، شورای عالی مصالحه، شهرداری و نهاد های عدلی و قضایی هستند که اطلاعات را به دسترس خبرنگاران قرار نمی‌دهند.

آفای خلوتگر بیان کرد، رسانه ها و خبرنگاران به صورت کل در زمنیه دسترسی به اطلاعات از چگونگی گفتگو های صلح با طالبان، رویداد های تروریستی و آمار برجسته از آن محروم اند و در بسیاری از موارد رسانه ها مورد تبعیض قرار گرفته اند.

خلوتگر اظهار داشت« کسانیکه در ولایات و قول اردو ها به حیث سخنگو انتخاب شده اند، تجربه سخنگوی را نداشته از این رو نمی توانند اطلاعات را با رسانه ها شریک بسازند و یاهم پنهان کاری می کنند. به گفته وی، اگر کمیسیون دسترسی به اطلاعات، حکومت و نهاد های عدلی و قضایی درست رسیدگی نکنند، تمامی رسانه ها با یک صدا برنامه های حکومتی را تحریم مقطعی خواهند کرد.»

از سوی هم، شیر شاه رسولی یک تن از خبرنگاران در کابل می‌گوید که نهاد های همانند وزارت داخله، دفاع، امنیت ملی و سایر نهاد های دیگر با تماس های مکرر حاضر به پاسخگوی نیستند. برخی‌های آن از طریق شبکه های اجتماعی یک موضوع را به دسترس خبرنگاران قرار می‌دهند که اصلا مرتبط نیست.

گفتنی است که  پیش از این نیز نهاد حمایت از رسانه های آزاد افغانستان ( نی ) گفته بود که برخی از نهاد های امنیتی اطلاعات را به دسترس خبرنگاران قرار نمی‌دهند و یا هم به صورت دوگانگی با رسانه ها عمل می‌کنند.

اين انتقادها در حالي مطرح مي‌شود که براي تهيه همين گزارش نيز بارها با سخنگويان نهاد هاي امنيتي تماس گرفتيم تا پاسخ آنها را دراين مورد داشته باشيم اما موفق به گرفتن ديدگاه سخنگويان اين ارگانها نشدیم.

سخنگویان حکومت حق دسترسی به اطلاعات را زیرپا می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد